به گزارش خبرنگار خودرونامه، ۱۵ ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی می گذرد و در حالی که آیین نامه آن نیز ابلاغ شده، هیچ نشانه ای مبنی بر اجرای این قانون وجود ندارد.
این قانون باید در دولت سیزدهم اجرایی می شد، اما دولت در واپسین روزهای عمر خود، آیین نامه آن را ابلاغ کرد تا بار اجرا بر دوش دولت چهاردهم بیفتد.
این در حالی است که وزیر صمت اعلام کرده آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، قابل اجرا نیست و باید مورد بازنگری قرار گیرد.
اخیرا نیز رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر صمت گفت که به دلیل چالش تامین ارز و ثبت سفارش، واردات خودروهای کارکرده با آیین نامه فعلی قابل اجرا نیست. هرچند وزیر صمت از بازنگری در آیین نامه گفته، اما به نظر می رسد دولت چهاردهم هم با توجه به دردسرها و چالش های واردات خودروی کارکرده به خصوص تامین ارز و خدمات پس از فروش، تمایلی به واردات کارکرده ها ندارد و تمرکز خود را روی واردات خودروهای نو گذاشته است.
اخیرا رئیس کل بانک مرکزی خبر از تخصیص یک میلیارد دلار ارز به واردات خودرو داد، اما حرفی از اختصاص ارز به واردات خودروهای کارکرده نزد. به نظر می رسد بانک مرکزی نیز با توجه به مشکلات ارزی کشور، مخالف واردات خودروهای کارکرده است، مخصوصا اینکه ارز واردات خودروهای نو و حتی تولید و مونتاژ را نیز به سختی تامین می کند.