به گزارش خودرونامه، خودروهای دستدوم نیز با موانع بسیاری برای واردات مواجه شده است. با وجود تصویب قانون در این زمینه، دولت از ابلاغ آییننامه آن سرباز میزند. بهگفته یک نماینده مجلس دلیل اصلی عدم ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، نبود ارز است. در همین زمینه سیدجواد حسینیکیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.
چرا ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده ازسوی دولت انجام نمیشود؟
وقتی ارز نباشد، دچار مشکل میشویم و حالا هم کمبود ارز مانع از ابلاغ آییننامه و اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده شده است.
چه راهکاری برای حل این مساله وجود دارد؟
راهکار خروج از این بنبست، استفاده از ارز ایرانیانی است که در خارج کشور، ارز موجود دارند. باید بانک مرکزی منشأ ارز آنها را بررسی کند و پس از تایید بانکمرکزی بتوانند با ارز خود خودرو وارد کنند تا این مشکل در شرایط فعلی حل شود.
آیا نمایندگان مجلس بحث استفاده از ارز اشخاص خارج کشور را برای واردات خودرو را پیگیری کردهاند یا خیر؟
این موضوع را گفتهایم و در قالب اصلاح ماده ۴ قانون ساماندهی بازار خودرو هم مصوب کردیم، اما با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.
چگونه میتوان واردات خودرو را کارآمدتر کرد؟
باید واردات خودرو برای همه افراد آزاد باشد، اگر صرفا شرکتهای واردکننده و خودروسازان خودرو وارد کنند، آن اتفاقی که از واردات خودرو انتظار داریم، رخ نمیدهد.
از سویی دیگر، واردات خودرو باید در حجم بالا صورت بگیرد تا در تنظیم بازار تأثیرگذار باشد. در غیر این صورت عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکلگیری حباب قیمت و تشدید آن در این بخش نیز خواهد شد.
از اینرو، اگر درصدد ساماندهی به بازار با واردات خودرو هستید، دستکم باید عرضه سالانه ۵۰ تا ۱۰۰هزار دستگاه خودرو مانند دهه قبل تدارک دیده شود.
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست