سه شنبه 13 خرداد 1404-4:48 شمسی /6/3/2025 4:48:58 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63056
  • زمان انتشار:چهارشنبه 16 اسفند 1402-18:18

دو خودروساز بزرگ کشور در حالی بابت واگذاری سهام تودلی خود، از سوی سازمان بورس تحت فشار قرار گرفته اند که در نامه هایی جداگانه چالش های این واگذاری و البته اقدامات شان در راستای عمل به دستور "بورس" را اعلام کرده اند. سازمان بورس چندی پیش به ایران خودرو و سایپا اعلام کرد که باید تکلیف سهام تودلی خود را روشن کنند.
پاسخ خودروسازان به سازمان بورس: سهام را ارزان نمی فروشیم

به گزارش خبرنگار خودرونامه، حتی گفته شد که از ابتدای سال آینده، شرکت های دارای سهام تودلی، حق رای در خودروسازی ها ندارند. منظور از سهام تودلی خودروسازان، آن بخش از سهام آنهاست که در اختیار شرکت های زیرمجموعه شان قرار دارد. سازمان بورس می گوید، این سهام نمی تواند در اختیار زیرمجموعه های خودروسازان باشد و باید واگذار شود.

واگذاری سهام تودلی، مقدمه ای است برای فروش سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، چه آنکه سیاست گذار می گوید تا تودلی ها واگذار نشوند، نمی توان سراغ سهام اصلی رفت.

به هر حال، در واکنش به اعلام سازمان بورس مبنی بر واگذاری سهام تودلی خودروسازان، ایران خودرو و سایپا در این مورد اعلام آمادگی کرده اند، اما به نوعی گفته اند که فروش این سهام با ارزش فعلی، به صلاح نیست.

در واقع استدلال خودروسازان این است که سهام تودلی شان (مانند سایر سهام آنها) به دلایل مختلف به خصوص قیمت گذاری دستوری، از ارزش واقعی خود به دور است. از همین رو، باید صبر کرد تا سهام موردنظر ارزش واقعی خود را پیدا کند و آنگاه نسبت به فروش آن اقدام کرد.

ابتدا ایران خودرو این موضوع را به اطلاع سازمان بورس رساند و اعلام کرد واگذاری سهام تودلی خود را کلید زده است و امید دارد با انجام یک سری اقدامات مانند اصلاح قیمت، ارزش سهام تودلی اش را بالا ببرد تا سهامداران و ذینفعان متضرر نشوند.

حالا نیز سایپا با انتشار نامه ای در سامانه کدال، عنوان  کرده ارزش فعلی سهام تودلی این شرکت، پایین تر از واقعیت است.

در نامه سایپا به سازمان بورس آمده که "به منظور رعايت ماده 28 دستورالعمل حاکميت شرکتي و ارائه برنامه واگذاري سهام شرکت سايپا متعلق به شرکت‌هاي فرعي و وابسته (سهام تودلي)، سايپا اقدام به ارزش گذاري تمام شرکت‌هاي گروه کرده است. همچنین آگهي فراخوان عمومي نیز برای متقاضيان خريد منتشر شده است". سایپا در ادامه نامه خود آورده که "در اين راستا يک شرکت پيشنهاد خريد داشت و فرم‌هاي مربوطه را نیز تکميل کرد، که براي بررسي صلاحيت متقاضي مربوطه، فرم‌هاي تکميل شده جهت بررسي صلاحيت به مراجع ذيصلاح ارسال شد، اما منتج به پاسخ موثري نشد". سایپا تاکید کرده که  ارزش کل شرکت توسط کارشناسان رسمي قوه قضائيه حدود 673 هزار ميليارد ريال تعيين شده، حال آنکه در حال حاضر ارزش بازار حدود 481 هزار ميليارد ريال است. بنابراين ارزش بازار نشان‌دهنده قيمت واقعي سهام نیست و لزوم اصلاح قيمت‌ها و اصلاح ساختار مالي که منتج به واقعي شدن قيمت سهام شود، ضروري است".

طبق اعلام سایپا، اين شرکت با هدف حفظ منافع ذينفعان به ویژه سهامداران، در نظر دارد به منظور واگذاري سهام مذکور به قيمت منصفانه، اقدامات لازم جهت اصلاح ساختار مالي از طريق اجراي راهبردهاي سودآوري شامل اخذ مجوز افزايش قيمت محصولات، مديريت هزينه‌ها و بهاي تمام شده، بهينه کردن ترکيب محصولات توليدي، واگذاري اموال و دارايي‌هاي غيرمولد و همچنين اقدامات لازم به منظور خروج از شموليت ماده 141 اصلاحيه قانون تجارت از طريق افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها را پيگيري و به انجام رساند.

با توجه به ادبیات مشترک در نامه های ایران خودرو و سایپا به سازمان بورس، مشخص می شود هر دو شرکت برنامه رشد ارزش سهام خود را در دستور کار قرار داده اند تا سهامداران شان ضرر نکنند. نابرابری ارزش بازار با ارزش واقعی سهام خودروسازان، ارتباط مستقیم با مدل قیمت گذاری دارد. در واقع تعیین دستوری قیمت ها، سبب شده سهام خودروسازان متناسب با ارزش واقعی بالا نرود. بنابراین اگر این سهام در شرایط فعلی به فروش برود، عملا ارزان فروشی صورت گرفته که به زیان سهامداران خواهد بود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا برنامه ها و اقدامات خودروسازان در راستای بالا بردن ارزش سهام (به ویژه سهام تودلی) به ثمر می نشیند و واگذاری انجام خواهد شد، یا "تودلی" ها همچنان در اختیار ایران خودرو و سایپا باقی می مانند. طبق مهلت تمدید شده، خودروسازان تا اواسط مهر ماه سال آینده فرصت دارند سهام تودلی خود را واگذار کنند.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین