سلمان ابراهیمینژاد رفسنجانی، عضو هیاتعلمی دانشگاه علموصنعت ایران
متاسفانه از زمان برگزاری آخرین مرحله فروش خودروهای پرتیراژ داخلی در سامانه یکپارچه در خردادماه امسال تاکنون به نیازهای واقعی در بازار پاسخ داده نشده است در حالی که اگر عرضه خودرو بهخصوص خودروهای ارزان و پرتیراژ در سامانه یکپارچه به صورت هر 6ماه یکبار ادامه پیدا میکرد اکنون تامین نیاز بازار و همچنین نقدینگی خودروسازان در وضعیت بهتری قرار داشت.
بهترین شیوه عرضهوفروش محصولات خودروسازان باتوجه به بحران نقدینگی در صنعت خودرو، باتوجه به رشد تورم در کشور یکی از بهترین روشها برای تامین نقدینگی شرکتهای خودروسازی، عرضه خودرو در بورس کالاست که البته اگر همچون دوره قبل بهدرستی مدیریت نشود و محدودیتهای لازم اعمال نشود، موجب ترویج واسطهگری در بازار خواهد شد.
بامجوز فروش محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار خودروساز میتواند محصول خود را به قیمت تمامشده چه در حاشیه بازار و چه در بورس کالا عرضه کند اما نکته مهم این است که این عرضه باید در جهت تامین نیاز مصرفکننده واقعی باشد نه پاسخگویی به تقاضاهای کاذب. البته من معتقدم عرضه خودرو در بورس کالا به شرط تامین نیازهای واقعی، راهکار شفافتری نسبتبه فروش در حاشیه بازار است.
مساله نقدینگی در کشور تنها به شرایط فعلی محدود نیست و سابقه تاریخی دارد، متاسفانه کشور بهدلیل عدم اتصال به شبکه تامین مالی جهانی از سالهای دور در تامین نقدینگی با مشکل مواجه بوده است اما در رابطه با تامین مالی داخلی تنها راه پیشروی شرکتهای خودروسازی جلب اعتماد مردم از طریق ارائه آمار و اطلاعات شفاف است. همچنین وزارت صمت باید با حمایت از خودروسازان زمینه رشد تولید خودرو را فراهم کند تا هم مشکل نقدینگی خودروسازان رفع و هماز افزایش زیان انباشته آنها جلوگیری شود.
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست