دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-12:15 شمسی /5/6/2024 12:15:51 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61111
  • زمان انتشار:جمعه 24 آذر 1402-18:17
تولید از 200 هزار دستگاه عبور کرد

رشد تولید در خودروسازی بخش خصوصی همچنان ادامه دارد و طبق آخرین آمار، تیراژ آنها از 200 هزار دستگاه نیز عبور کرده است.
خودروسازان خصوصی در لاین سرعت

به گزارش خبرنگار خودرونامه و بنابر گزارش منتشره از سوی وزارت صمت، تولید خودرو در بخش خصوصی کشور طی هشت ماه امسال به 205 هزار و 220 دستگاه رسیده که از کل سال گذشته نیز بیشتر است.

برای اولین بار است که تولید خودروسازان خصوصی از 200 هزار دستگاه عبور می کند. در گزارش وزارت صمت، روند تولید در خودروسازی خصوصی کشور از سال 98 تا پایان آبان امسال آورده شده که نشان از صعودی بودن متداوم تیراژ دارد.

در سال 98 کل تولید خودروسازان خصوصی کشور به 26 هزار دستگاه هم نرسیده و در سال 99 نیز کل تولید آنها کمی بیش از 35 هزار دستگاه بوده است. خصوصی ها در سال 1400 رشد حدودا 14 هزار دستگاهی را نسبت به سال قبل تجربه می کنند و تیراژشان به مرز 49 هزار دستگاهی نزدیک می شود. در سال 1401 اما تولید خودروسازان خصوصی با جهشی بزرگ به 114 هزار دستگاه می رسد که از رشد بیش از 2.3 برابری حکایت دارد.

تا انتهای آبان امسال نیز تولید خودروسازان خصوصی با رشد بیش از 90 هزار دستگاهی از مرز 200 هزار دستگاه عبور کرده است. با توجه به ماه های باقیمانده از سال، خودروسازان خصوصی شاید بتوانند تولید امسال را به 300 هزار دستگاه نیز نزدیک کنند. خصوصی ها به طور متوسط در هر ماه 25 هزار دستگاه تولید داشته اند، بنابراین اگر در چهار ماه باقیمانده همین نسبت ماهانه برقرار باشد، 100 هزار دستگاه دیگر به تولیدات آنها اضافه می شود.

طبق اعلام وزارت صمت، تولید هشت ماه امسال خودروسازان خصوصی با رشد 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است. همچنین سهم خصوصی ها از تیراژ کل خودرو به 23 درصد رسیده است. این در حالی است که خودروسازان خصوصی در سال 98 تنها پنج درصد از تولید را در اختیار داشتند (البته طبق ادعای وزارت صمت).

در بین شرکت های بخش خصوصی، بیشترین تولید نصیب مدیران خودرو شده است. این خودروساز که نماینده چری چین در ایران است، به تنهایی نصف تولید هشت ماهه امسال خصوصی ها را به خود اختصاص داده است.

پس از مدیران خودرو، کرمان موتور توانسته با تیراژی بالغ بر 44 هزار دستگاه، تولید هشت ماه امسال خود را بیش از دو برابر کند.

همچنین گروه بهمن نیز با تیراژی تقریبا 33 هزار دستگاهی در هشت ماه امسال، حدودا 12 هزار دستگاه محصول بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به تولید رسانده است.

اما دلایل رشد تولید خودروسازان خصوصی به خصوص طی امسال چیست؟ به نظر می رسد این موضوع در درجه نخست با رشد واردات قطعه از چین در ارتباط است. ازآنجاکه چین خریدار اصلی نفت ایران است و همچنین با توجه به تحریم و سختی نقل و انتقال پول، ایران در عوض بخشی از نفتی که به چین می فروشد، کالا وارد می کند. یکی از کالاهای تهاتری ایران و چین، قطعات خودرو است که اتفاقا چندی پیش حواشی فراوانی را به دنبال داشت و صدای قطعه سازان را درآورد.

به هر حال وفور قطعات چینی یکی از دلایل اصلی رشد تولید در بخش خصوصی خودروسازی کشور به شمار می رود، زیرا تقریبا تمام تولیدات این بخش، منشاء چینی دارد.

دلیل دیگر اما آزادی نسبی خودروسازان بخش خصوصی در قیمت گذاری است که به آنها اجازه توسعه محصول و رشد تولید را می دهد. از طرفی، خودروهای بخش خصوصی تقریبا از رقابت با محصولات ایران خودرو و سایپا خارج شده و در حال پر کردن خلاء های مختلف در بازار هستند. وجود این خلاء ها نیز به خودروسازان بخش خصوصی کمک کرده تا تولید خود را بالا ببرند.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین