يکشنبه 4 اسفند 1398-21:29 شمسی /2/23/2020 9:29:06 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5105
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 دی 1398-17:5
با وجود بهبود تولید

با وجود آنکه خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت عنوان می کنند روند تولید خودرو بهبود یافته، منحنی قیمت در بازار کاهشی نشده و حتی رو به افزایش نیز رفته است. این موضوع ابهاماتی را در مورد روند عرضه خودرو به بازار ایجاد کرده و برخی معتقدند، خودروسازان با وجود بهبود تیراژ، عرضه را (در جهت افزایش قیمت) پایین نگه داشته اند. این در حالی است که برخی نیز معتقدند دلیل پایین نیامدن قیمت در بازار خودرو، تورم انتظاری است. 
قیمت خودرو آب نرفت

به گزارش خودرونامه، بنابر ادعای خودروسازان و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ خودرو در کشور افزایش یافته و حتی در مواردی، از میزان سال قبل هم فزونی گرفته است. با این حال اما قیمت خودروها در بازار نه تنها کاهش پیدا نرده، بلکه خبرها از صعود قیمت حکایت دارند.

در واقع با توجه به رشد تیراژ مورد ادعای خودروسازان، انتظار می رفت قیمت ها نیز نزولی شوند، اما عکس این اتفاق رخ داده و این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

معمولا در چنین شرایطی، اولین دلیلی که افکار عمومی مطرح می کنند، کمبود عرضه است. آنها بر این باورند که خودروسازان حتی در مقاطع افزایش تیراژ (مانند مقطع فعلی) نیز میلی به افزایش عرضه در حدی که قیمت ها را بشکند، ندارند.

از دید افکار عمومی، خودروسازان چون نمی خواهند به واسطه افزایش عرضه به بازار، قیمت محصولات شان افت کند، معمولا عرضه قطره چکانی را در دستور کار قرار می دهند. به اعتقاد آنها، حالا هم که صحبت از افزایش تیراژ است، عرضه کنترل شده تا مبادا قیمت محصولات خودروسازان پایین بیاید. این موضع افکار عمومی را می توان از دو جهت بررسی کرد.

نخست اینکه کنترل عرضه خودرو با هدف افزایش قیمت، زمانی معنی می دهد که عرضه کننده اختیار قیمتگذاری داشته باشد. در این شرایط، عرضه کنترل می شود تا به تبع آن، قیمت در بازار بالا برود و دست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات شان باز شود.

این در حالی است که خودروسازان با وجود مصوبه وزارت صمت مبنی بر قیمتگذاری در حاشیه بازار، عملا چنین اختیاری نداشته و قیمت محصولات شان در مقایسه با بازار، از فاصله ای فاحش برخوردار است.

نکته دیگر اما اینجاست که خودروسازان با انبوهی از تعهدات معوق مواجه هستند و هر چه خودرو را دیر تحویل دهند، باید جریمه بیشتری بابت آن بپردازند، که این موضوع در شرایط فعلی (مشکلات مالی خودروسازان) عقلانی نیست.

ذکر این دو نکته به آن معنا نیست که خودروسازان هیچگاه اقدام به کنترل عرضه نکرده و نمی کنند، اما به نظر می رسد در مقطع فعلی شرایط برای به کار بردن این حربه چندان مهیا نیست، مگر اینکه داستان فروش سبدی خودرو به نمایندگی ها ( در راستای تامین مالی) دوباره اتفاق افتاده باشد.

موضوع دیگری که می توان از آن به عنوان دلیلی برای پایین نیامدن قیمت خودرو با وجود بهبود تیراژ، استناد کرد، تورم انتظاری مشتریان و جولان دلالی و واسطه گری در بازار خودرو است.

به اعتقاد کارشناسان، با وجود ثبات نسبی در بازارها، شهروندان هنوز هم تورم انتظاری بالایی دارند و به خصوص در بازار خودرو گمان شان این است که قیمت ها بالاتر خواهد رفت.

در چنین فضایی، بخش زیادی از اثر افزایش عرضه (اگر البته اتفاق افتاده باشد)، توسط تورم انتظاری جامعه هضم خواهد شد و به تبع آن، قیمت پایین نخواهد آمد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین