بر این اساس از شهریورماه سال جاری در قرعهکشی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه، اختصاص ده درصد از خودروهای عرضهشده به صاحبان خودروهای فرسوده کلید خورد و بعد از حذف سامانه یکپارچه نیز در قرعهکشی ایرانخودرو این موضوع ادامه پیدا کرده است.
بااینحال به نظر میرسد صاحبان خودروهای فرسوده برای استفاده از سهمیه ۱۰درصدی خود با مشکلاتی مواجه هستند. اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد» نشان میدهد برندگان شهریورماه این طرح نهتنها هنوز موفق به دریافت خودروهای خود نشدهاند بلکه حتی هنوز لینکی برای تکمیل وجه آنها تعریف نشده است. بند «ف» تبصره ۷ بودجه سال ۱۴۰۱ تکلیف میکندکه ۱۰درصد از میزان فروش خودروهای تولید داخل به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص پیدا کند. اما این تخصیص مسیر سادهای را طی نمیکند. درحالحاضر برندگان قرعهکشی باید خودروی خود را به یکی از مراکز اسقاط ببرند و بعد از طی مراحلی اقدام به دریافت گواهی اسقاط کرده و به خودروساز تحویل دهند. کار تا اینجا با مراکز اسقاط خودرو بوده و خارج از اختیارات خودروسازان است؛ بااینحال اخبار رسیده نشان میدهد مشکل از همین نقطه برای دارندگان خودروهای فرسوده شروع میشود.
خودروسازان باید لینکی برای هر یک از برندگان این طرح که خودروی فرسوده خود را اسقاط کردهاند باز کنند تا بتوانند با تکمیل وجه خرید خودروی خود را تکمیل کرده و منتظر دریافت خودرو باشند. اما این لینک حتی برای برندگان شهریورماه طرح نوسازی خودروهای فرسوده نیز باز نشده است و برندگان این طرح هنوز در انتظار اقدام خودروسازان هستند. این درحالی است که برندگان قرعهکشی شهریورماه در اواخر همان ماه خودروی قبلی خود را اسقاط کردهاند و حتی همان خودروی فرسوده را نیز در این مدت در اختیار نداشتهاند. با توجه به اینکه شهریورماه اولین دوره تخصیص ۱۰درصد از ظرفیت عرضه خودروسازان به خودروهای فرسوده بود و برندگان این ماه هم هنوز موفق به تکمیل وجه و کامل کردن خرید خود هم نشدهاند، به نظر میرسد هنوز کسی نتوانسته از طریق طرح نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده، خودرویی از خودروسازان خریداری کند.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست