دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-13:19 شمسی /5/6/2024 1:19:09 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:4100
  • زمان انتشار:سه شنبه 3 دی 1398-15:25

با ادغام دو گروه خودروسازی پژوسیتروئن و فیات-کرایسلر، این پرسش پیش آمده که صنعت و بازار خودرو ایران چه تاثیری را از این اتفاق بزرگ در جهان خودروسازی، خواهد پذیرفت؟ آیا ادغام پای پژوسیتروئن را برای سال های طولانی تری از ایران می برد یا اینکه سبب می شود آمریکایی ها به "جاده مخصوص" بیایند؟
خوب و بد ادغام خودروسازان فرانسوی و آمریکایی برای صنعت خودرو ایران

به گزارش خودرونامه، پس از مدت ها گمانه زنی، بالاخره پروژه ادغام پژوسیتروئن فرانسه و فیات کرایسلر عملی و طرفین پای قرارداد مربوطه را امضا کردند.

طی چند ماه گذشته اخبار زیادی مبنی بر ادغام این دو گروه خودروسازی منتشر و سرانجام پژوسیتروئن و فیات کرایسلر با سهام مساوی، چهارمین غول خودروسازی جهان را پس از فولکس واگن، تویوتا و رنو-نیسان-میتسوبیشی تشکیل دهند. ادغام این دو گروه خودروسازی اما برای ایرانی ها و صنعت خودرو کشور نیز خبر مهمی است که می تواند هم خوشایند باشد و هم بیمناک.

در باب تاثیر این ادغام بر صنعت و بازار خودرو داخل، دو پیش بینی وجود دارد، نخست، نزدیک شدن فیات و کرایسلر به ایران و دوم، دورتر شدن پژوسیتروئن از خودروسازی کشور. سناریو نخست البته به این راحتی ها رخ نخواهد داد، چه آنکه وابستگی مستقیم به داستان تحریم ها دارد.

فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا سال ها پیش با یکدیگر ادغام و ائتلافی بزرگ را تشکیل دادند و بنابراین فعالیت هایشان به نوعی به یکدیگر گره خورد.

حالا نیز با توجه به ادغام فیات-کرایسلر و پژوسیتروئن، سرنوشت و برنامه ها و فعالیت های شرکت های متعلق به گروه خودروسازی جدید، در هم تنیده شده است.

ازآنجاکه ارتباط شرکت های ایرانی و آمریکایی با یکدیگر از سوی هر دو دولت ممنوع است، حالا این پرسش پیش آمده که پژوسیترئن دیگر رنگ ایران را نخواهد دید؟

پاسخ به این پرسش کاملا به ماجرای تحریم و البته برقراری ارتباط سیاسی میان ایران و آمریکا مرتبط است.

به عبارت بهتر، اگر تحریم ها لغو و ایران و آمریکا نیز پس از چهار دهه قهر، آشتی را در پیش بگیرند، نه تنها پژوسیتروئن به خودروسازی کشور باز خواهد گشت، بلکه احتمالا پای فیات-کرایسلر نیز به ایران باز می شود.

در این سناریو، ادغام می تواند زمینه ساز ورود خودروساز آمریکایی-ایتالیایی به ایران با وساطت پژوسیتروئن شود.

رخ دادن این سناریو البته به این راحتی ها نیست، چه آنکه اولا کشور در تحریم قرار دارد و ثانیا ایران و آمریکا هنوز و پس از نقض برجام، حتی بر سر میز مذاکره نیز ننشسته اند.

پس از توافق هسته ای و برجام، زمزمه هایی مبنی بر ورود فیات و کرایسلر به ایران به گوش رسید و حتی گفته شد ایران خودرو با خودروساز ایتالیایی وارد مذاکره نیز شده است.

با این حال مشخص بود که دوست آمریکایی فیات اجازه حضور این شرکت را در ایران نخواهد داد و همین طور هم شد و فیات نیامد.

اما طبق سناریو دوم، ادغام پژوسیتروئن و فیات-کرایسلر نه تنها خودروسازی ایران را به آمریکا وصل نخواهد کرد، بلکه پژو را برای سال هایی طولانی از کشور دور می کند.

این سناریو می گوید که تا پیش از ادغام، می شد به حضور دوباره پژوسیتروئن در ایران امیدوار بود، اما حالا حتی اگر تحریم ها نیز لغو شوند، با توجه به عدم ارتباط ایران و آمریکا و وجود کرایسلر در چهارمین ائتلاف خودروسازی جهان، خودروساز فرانسوی امکان بازگشت نخواهد داشت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین