چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-13:6 شمسی /5/15/2024 1:06:41 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:4
  • زمان انتشار:شنبه 19 تير 1395-2:15
خودرونامه گزارش می‌دهد

در چند هفته گذشته بازار خودرو در رکود ادامه دار خود به سر برده چرا که مردم منتظرند تا خودروسازان داخلی قیمت های خودرو را به دوران پیشا تحریم بازگردانند. 
برجام،بازار خودرو و مدیریت انتظارات

خودرونامه: تعطیلات که از راه می‌رسد برخی از افراد که قصد دارند به سفرهای خارج از کشور بروند عموما تورهایی را انتخاب می‌کنند که بتوانند از آفرها (تورهای لحظه آخری) استفاده کنند و با هزینه کمتری راهی کشور مورد نظرشان شوند. آنها انتظار دارند تا حد معقولانه‌ای بتوانند از برگزار کننده آن تور تخفیف بگیرند و پول کمتری را نسبت به افرادی که از قبل ثبت نام کرده‌اند، بپردازند.

 

مدیریت انتظار مسافر برای درصد تخفیف یکی از مسائل مهمی است که تورها در نظر می‌گیرند و سعی دارند به خاطر تداوم کسب و کارشان از حدی بیشتر به این انتظارات دامن نزنند تا انتظار برای این تخفیف از حد معقولانه خود خارج نشده و یک مسافر توقع نداشته باشد برای سفر یک میلیون تومانی، 250 هزار تومان پرداخت کند.

 

با توجه به توافق ایران و غرب و مرور عملکرد اقتصادی صورت گرفته در می یابیم شاید مهم ترین اقدام اقتصادی دولت در کنترل بازارها، مدیریت انتظارات باشد تا اجازه ندهد مردم از این توافق، انتظارات معجزه آسایی داشته باشند.

 

اقتصاددانان معتقدندآنچه که باید بیشتر مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران کشور قرار گیرد، چگونگی مدیریت انتظارات پس از حصول این توافق و کنترل تقاضاست.

 

موضوع مدیریت انتظارات بیشتر یک بحث نرم افزاری است یعنی تنها می توان انتظارات را بر حسب رفتارهای تصمیم گیران اقتصادی و سیاسی کنترل و تنظیم کرد. در واقع وقتی از مدیریت انتظارات صحبت می کنیم، منظور کنترل و مهندسی انتظاراتی است که دولتمردان و تصمیم گیران اقتصادی، با صحبت های خودشان ایجاد می کنند.

 

بازار خودرو در پساتحریم

در چند هفته گذشته بازار خودرو در رکود ادامه دار خود به سر برده چرا که مردم منتظرند تا خودروسازان داخلی قیمت های خودرو را به دوران پیشا تحریم بازگردانند. این موضوع در خصوص خودروهای وارداتی و چینی شدت بیشتری به خود گرفته گویی برخی مشتریان به دنبال خرید خودرو با دلار هزار تومانی هستند. با توجه به رویکرد پوپولیستی دولت در رابطه با قیمت گذاری خودرو، به نظر می رسد وزارت صنعت بهتر است در این زمینه ورود پیدا کرده و اجازه ندهد سایر نهادهای دولت در این رابطه اظهار نظرهای غیر کارشناسی را در پیش گیرند.

 

 خوشبختانه این عقلانیت در میان رسانه های تخصصی و حرفه ای صنعت خودرو به وجود آمده تا در رابطه با قیمت خودرو منطقی و به دور از سیاست های عوام گرایانه برخورد کنند.

 

با این حال به نظر می رسد برخی رسانه های غیر اقتصادی که اخبار را از زاویه سیاست رصد می کنند همواره این پرسش ورد زبانشان است که چرا خودرو گران شده و دولت در این رابطه سکوت کرده است!

 

در این میان برخی مسوولان نیز که روش های پوپولیستی را هنوز موثر می دانند به این موضوع دامن می زنند و معتقدند که نباید اجازه دهند تا خوردو گران شود. بنابراین لازم است تا با ارائه بحث های کارشناسی ادبیات رسانه های سیاسی و مسوولان در این رابطه تغییر کرده و آنها دست از سرکوب قیمت ها بردارند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین