بر اساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه میشود. قیمت پایه فیدلیتی ۷نفره، ۸۰۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان و فیدلیتی ۵نفره ۷۸۹میلیون تومان در نظر گرفته شده است. دیگنیتی نیز با قیمت ۸۴۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد رفت. همچنین به قیمتهای پایه ۹درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینههای مالیات و عوارض شمارهگذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شمارهگذاری و بیمه شخص ثالث اضافه میشود.
معاملات عرضه خودرو در بورسکالا در تالار حراج باز صورت میگیرد و هر کد ملی تنها میتواند یک ثبتسفارش ایجاد کند. برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورسکالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاریهای دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه و مدارک و فرمهای موردنیاز را تکمیل میکند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام میشود. در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکتهای کارگزاری، کد ملی خود را وارد و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت میکند. با وارد کردن رمز دریافتشده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورسکالا قرار میگیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبتنام سجام، کد مشتری توسط بورسکالا صادر میشود. برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانکها به مشتریان ارائه میشود. مراحل خرید خودرو نیز شامل اخذ کد بورسکالا افتتاح حساب وکالتی (به کارگزار بورسی وکالت میدهید که از جانب شما خرید کند)، واریز قیمت پایه به حساب وکالتی، ثبت درخواست خرید در سامانه بورس و تعیین نمایندگی جهت تحویل خودرو میشود.
اما در این مورد چند نکته را نیز باید در نظر گرفت؛ نخست اینکه به نظر میرسد با توجه به وعدههایی در خصوص رقابتی شدن و احتمال تقاضای بالا برای این خودروها، عملا آنها به قیمت بازار خود نزدیک میشوند و امکان خرید این خودروها به قیمت کارخانه که سابقا حداقل به عدهای از مردم میرسید، از بین میرود. نکته دوم اینکه عدمامکان خرید خودرو برای عامه مردم است زیرا بههرحال سازوکار بورسکالا برای همه مشخص نیست و شاید بین فعالان بورسی هم خیلی شناختهشده نباشد. نکته سوم نیز این است که اگر این خودروها به قیمتی نزدیک به قیمت پایه خود فروش بروند عملا نشاندهنده ضعف اطلاعرسانی برای آنهاست و مشخص میشود رقابتی برای خرید آنها شکل نگرفته است. بر این اساس وعده عرضه رقابتی خودروها در این مرحله محقق نشده است. بههرحال باید منتظر ماند و دید اولین تجربه عرضه خودرو در بورسکالا چه نتیجهای میدهد.
منبع: تسنیم
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست