سه شنبه 25 ارديبهشت 1403-22:12 شمسی /5/14/2024 10:12:42 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34404
  • زمان انتشار:دوشنبه 12 ارديبهشت 1401-4:28
واکنش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به دعوای پلیس و خودروسازان:

رویارویی پلیس و خودروسازان این روزها بار دیگر اوج گرفته است؛ داستانی قدیمی که هر چند وقت یکبار به واسطه وقوع تصادفات و سوانح مرگبار جاده ای تکرار و سبب می شود دو طرف شمشیر را از رو برای یکدیگر ببندند.
پلیس انتظار دارد تانک بسازیم

به گزارش خبرنگار خودرونامه، دور جدید رویارویی پلیس و خودروسازان از دی ماه سال گذشته و روزی آغاز شد که چندین خودرو در جاده بهبهان-رامهرمز با یکدیگر برخورد کردند و شماری از سرنشینان آنها کشته و زخمی شدند. تصادف و سانحه در جاده های ایران البته به یک تراژدی تکراری تبدیل شده، با این حال آنچه سبب شد "حادثه بهبهان" بر سر زبان ها بیفتد و به اصطلاح بیخ پیدا کند، باز نشدن ایربگ خودروها بود. پس از این حادثه، پلیس راهور اعلام کرد در جریان برخورد خودروها با یکدیگر، ایربگ هیچ کدام از آنها باز نشده است. این ماجرا موجی از انتقاد، اعتراض و تمسخر را علیه خودروسازی کشور در رسانه ها و شبکه های مجازی به راه انداخت و "پلیس" قهرمان داستان شد و خودروسازان "ضد قهرمان".

از آن روز تا به حالا، پلیس هر چند وقت یکبار به خودروسازان و صنعت خودرو کشور می تازد و کار به جایی رسیده که چندی پیش شد جانشین رئیس پلیس راهور خواستار تعطیلی خودروسازان شد.. سردار تیمور حسینی گفت: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودروی خارجی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم. او با تاکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که ۱۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتر مصرف کند، گفت که دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زده‌ایم، خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.

از آن سو اما خودروسازان نیز با دفاعی نه چندان عامه پسند و ادبیاتی نا آرام، به تقابل با پلیس رفتند و این موضوع خشم افکار عمومی را علیه آنها بیش از پیش برانگیخت. اظهاراتی مانند اینکه برای باز شدن ایربگ باید با زاویه و سرعتی خاص برخورد صورت بگیرد (حتی به فرض صحت) سبب بیشتر شدن انتقادات از خودروسازان شد و پلیس نیز از این فضا استفاده کرد تا ثابت کند ادعاهایش علیه صنعت خودرو بیراه نیست.

هرچند شاید دفاعیه خودروسازان در ماجرای "ایربگ های باز نشده" از جنبه فنی درست باشد، اما واکنش نرم تر خودروسازان به این ماجرا می توانست از جو منفی شکل گرفته بکاهد.

هرچه هست، این روزها تقابل پلیس و خودروسازان به اوج رسیده و به جای آنکه دو طرف پیگیر راه حلی کارشناسی برای کاهش وقوع حوادثی مانند آنچه در جاده بهبهان-رامهرمز رخ داد، باشند، به دنبال خواباندن مچ یکدیگر با ادبیاتی پولولیستی بوده و هیچ کدام هم حاضر به پذیرش تقصیر خود در سوانح و تصادفات جاده ای نیستند.

پلیس از تعطیلی خودروسازی صحبت به میان می آورد و خودروسازان هم می گویند خود پلیس نقش زیادی در سوانح جاده ای دارد و وسط این دعوا، شهروندان هستند که جان و مال شان در جاده های کشور همچنان در خطر است.

در این مورد، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به خودرونامه می گوید:پلیس خود نقش مهمی در تصادفات دارد، اما همواره خودروسازان را مقصر می داند.

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه نمی شود پلیس کارش را درست انجام ندهد و تقصر را تنها گردن خودروسازان بیندازد، تاکید می کند: ظاهرا  پلیس از ما توقع دارد تانک بسازیم.

ما الان در خودروسازی با چالش‌‌های زیادی مواجه هستیم. مسائلی مانند هجمه علیه خودروسازی و دخالت نهادهای مختلف در این صنعت، تولید را تحت تاثیر منفی قرار داده و می‌دهد.  پلیس هر چند وقت یک‌بار با طرح مسائل مختلف، از خودروسازان به بهانه تصادفات جاده‌ای‌انتقاد می‌کند، در حالی که خود پلیس نقش بسیار مهمی در تصادفات دارد. نمی‌شود که پلیس تنها خودروسازی را زیر سوال ببرد و انتظار داشته باشد تانک بسازیم.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین