شنبه 29 ارديبهشت 1403-13:40 شمسی /5/18/2024 1:40:07 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:28020
  • زمان انتشار:دوشنبه 2 اسفند 1400-18:28
رضا ویسه پیشنهاد داد:

رضا ویسه رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوساز صنایع ایران در دهه 80، طی گفت و گویی با سایت روند اقتصادی به تحلیل اوضاع خودروسازی کشور پرداخته و راه هایی را برای عبور این صنعت از وضع فعلی ارائه کرده است.
سه گام دولت برای نجات خودروسازی

به گزارش خودرونامه، گزیده ای از بخش های مهم گفت و گوی وی در ذیل می آید.

** آقای احمدی نژاد با پول هنگفت دلاری معتقد بود که همه چیز باید از خارج وارد شود و موضوع استراتژی توسعه صنعت خودرو در این دوره کشته شد. ما  80 درصد راه را رفته بودیم برای این که خودروساز شویم اما وی این استراتژی را دگرگون کرد. از سال 1384 تا سال 1392 دوره واردات خودرو از چین بود. از سال 1392 که آقای روحانی آمدند همان سیاست آقای احمدی نژاد را دنبال کردند.

**دولت،  ایران خودرو و سایپا را رها نمی کند زیرا مدیران دولتی، این دو خودروساز را حیاط خلوت خود کرده اند، همین و بس. در دولت جدید، حرف آقای وزیر صمت برای تولید 3 میلیون خودرو خیلی عجیب و غریب است. زیرا مصرف تولید داخل 1 میلیون خودرو بیشتر نیست بعد آقای وزیر با 2 میلیون خودرو می خواهد چه کند؟  باید صادر کند که ما می دانیم چنین چیزی هم غیرممکن است. صادرات خودرو یعنی خودرو داخل باید با تویوتا، بنز، فولکس و خلاصه با تکنولوژی روز در دنیا رقابت کند، که با محصولات فعلی غیرممکن است.

**من معتقدم که کلا واردات خودرو به دلیل نبودن ارز متوقف است و تا وقتی تحریم هستیم و ارز نداریم، به طور اجباری واردات خودرو ممنوع خواهد بود. واردات خودرو تصویب شود یا نشود، پول برای آن وجود ندارد. 

** اگر دولت سه کار انجام دهد، معضلات خودروسازی حل شدنی است. در ابتدا مدیریت دولتی، باید جایش را با مدیریت سهامداران عوض کند. در واقع آقای وزیر صمت، مدیرعامل و هئیت مدیره خودروسازان را انتخاب نکند.

**دومین کار این است که ایران خودرو و سایپا چون به دلیل دستورات مستقیم دولت، زیان سنگین داده اند، این زیان را دولت باید جبران کند. این خودروسازان باید افزایش سرمایه بدهند و دولت باید همه را در این افزایش سرمایه سهیم کند که هم ایران خودرو و هم سایپا هر دو از ورشکستگی نجات پیدا کنند.

**در سومین مرحله نیز باید وام ارزی مورد نیاز در طراحی و توسعه محصول جدید، هم به ایران خودرو و هم به سایپا داده شود تا محصولات خود را تغییر داده و محصولات شان را به روز و قابل رقابت و عرضه در بازارهای جهانی تولید کنند. دولت باید به صورت تشویقی این کار را انجام دهد.

** اگر این سه کار انجام شود، صنعت خودرو می تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کرده و رقابتی شود و همه این کارها هم قابل اجرا است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین