يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-1:43 شمسی /5/19/2024 1:43:06 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26528
  • زمان انتشار:يکشنبه 5 دی 1400-17:43
وزارت صمت جایگزین شورای رقابت در تنظیم بازار خودرو شد

در حالی که عصر دیروز اعلام شد مسوولیت تنظیم بازار خودرو (و تعیین قیمت خودروهای داخلی) به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده، شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) خبر مربوطه را حذف کرد.
قیمت گذاری خودرو در خانه

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عصر دیروز اعلام شد که با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مسوولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول و شورای رقابت از این پروسه حذف شده است. طبق خبری که مرکز ملی رقابت نیز آن را روی خروجی خود قرار داده، براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده است، مسوولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

براین اساس، از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایت‌های شهروندان درخصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع نخواهد داشت. بنابراین شهروندان در صورتی که در حوزه خودرو شکایتی دارند، می توانند شکایت خود را از طریق مراجع ذی‌صلاحی چون وزارت صمت، دادگاه‌های عمومی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره پیگیری کنند.

با توجه به این مصوبه، حالا دیگر وزارت صمت عهده دار تعیین قیمت خودروهای داخلی است که می تواند خبر خوبی برای خودروسازان باشد، زیرا این وزارتخانه به هر حال بهتر از شورای رقابت با شرکت های خودروساز تا می کند. این در حالی است که سایت شاتا خبر مربوطه را از روی خروجی خود برداشته و مشخص نیست دلیل این موضوع چیست. تا همین دو ماه پیش، شورای رقابت عهده دار تعیین قیمت خودروهای داخلی بود، اما با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، این شورا از پروسه قیمت گذاری کنار گذاشته شد. حدودا سه هفته پیش نیز ستاد تنظیم بازار با افزایش 18 درصدی قیمت خودروهای داخلی موافقت کرد تا مشخص شود شورای رقابت عملا از چند هفته قبل از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.

حالا که خبر حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و محول شدن این وظیفه به وزارت صمت رسمی شده، مشخص نیست چرا سایت شاتا خبر مربوطه را حذف کرده است. هرچه هست، از این پس قیمت خودرو توسط وزارت صمت تعیین خواهد شد و این موضوع احتمالا سبب کند شدن روند زیان دهی خودروسازان خواهد شد. 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین