دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-9:56 شمسی /5/6/2024 9:56:58 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25674
  • زمان انتشار:سه شنبه 30 شهريور 1400-16:18
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن مخالفت با واردات

در حالی که احتمال دارد کار مصوبه آزادسای واردات خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نظام بکشد، یک عضو این مجمع می گوید "باید تولیدات داخلی را افزایش داد و از واردات خودرو جلوگیری کرد". 
مردم نباید خودرو خارجی سوار شوند

به گزارش خبرنگار خودرونامه، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در واکنش به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، گفته که "ایران کشوری است که نباید از خودرو‌های خارجی استفاده کند؛ برای جمهوری اسلامی زننده است افرادی سوار خودرو‌های خارجی شوند و از محصولات داخلی استفاده نکنند، زیرا این دون شان جمهوری اسلامی است".

وی همچنین با بیان اینکه در کشور چین مردم سوار دوچرخه می‌شوند، تاکید کرده این فرهنگ باید در ایران هم رایج شود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است از منظر صرفه‌جویی و حیثیت نظام، باید از واردات خودروهای خارجی خودداری شود، زیرا به اندازه کافی خودرو داخلی داریم. وی در نهایت از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته تا خودروسازان را به سمت تولید محصولات با کیفیت، بی نقص و دارای قیمت مناسب ترغیب کند.

اظهارات این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی است که مجلس شورای اسلامی هفته گذشته طرح آزادسازی واردات خودرو را تصویب کرد و این طرح برای اجرا باید تاییدیه شورای نگهبان را نیز بگیرد. اگر شورای نگهبان آن را رد کند، آنگاه ممکن است کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام بکشد و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. فارغ از اینها اما هرچند حمایت از تولید داخل و پرهیز از واردات، در کل و تا جایی که به انحصار منجر نشود، لازم است، اما دلیل نمی شود استفاده از خودرو خارجی برای کشور (نظام جمهوری اسلامی) زننده به حساب آید. در همه کشورها تنظیم بازار با توجه به نیاز و سلایق شهروندان، با استفاده توامان از محصولات داخلی و خارجی صورت می گیرد و اتفاقا خودرو نیز یکی از همین کالاها است.

در هیچ کدام از این کشورها، استفاده از خودرو خارجی زننده نیست و ضمن تامین نیاز شهروندان، سبب ایجاد رقابت در بازار آنهایی که صاحب صنعت خودرو هستند هم می شود. این را هم نباید فراموش کرد که اگر خودروهای داخلی از سطح کیفی و قیمت مناسبی برخوردار بودند و در بازار نیز رقابت به چشم می آمد،  آنگاه شاید چندان نیازی به واردات نبود، اما در حال حاضر بیشتر ایرانی ها دل خوشی از خودروهای داخلی ندارند. از طرفی، انحصار و ضعف رقابت سبب شده قیمت خودرو بسیار بالا برود، در حالی که کارشناسان معتقدند با ورود خودروهای خارجی، تا حدی از این انحصار شکسته می شود و قیمت نیز افت می کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین