پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-16:59 شمسی /5/16/2024 4:59:45 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25650
  • زمان انتشار:يکشنبه 28 شهريور 1400-18:59
افت قیمت در بازار وارداتی ها تا 500 میلیون تومان

نخستین پس لرزه های تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی، بازار خودرو را لرزاند و منحنی قیمت را سر به زیر کرد. 
حباب خودرو  ترکید

به گزارش خبرنگار خودرونامه، چهارشنبه هفته گذشته بود که مجلسی ها با رای بسیار بالایی طرح آزادسازی واردات خودرو را مصوب کردند. طبق این طرح که البته برای اجرایی شدن باید از فیلتر شورای نگهبان نیز بگذرد، واردات انواع خودروهای برقی، هیبریدی و بنزینی به کشور مشروط بر عدم انتقال ارز و همچنین در ازای صادرات، آزاد شده است. هرچند هنوز نمی توان ازسرگیری واردات خودرو را پس از سه سال و اندی قطعی دانست، با این حال مصوبه مجلس شورای اسلامی، تکانه هایی را در بازار خودرو ایجاد کرده است.

آن طور که فعالان بازار می گویند، پس از تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو، تقاضا رو به افت رفته و خیلی ها به هوای کاهش قیمت بیشتر، فعلا دست از خرید کشیده اند. به گفته آنها، در عرض همین چند روز گذشته از تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو، بین 200 تا 500 میلیون تومان نیز از قیمت خودروهای وارداتی کاسته شده است. از ابتدا نیز پیش بینی کارشناسان این بود که با تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو، حباب قیمت در این بازار ترک بر خواهد داشت و با اجرایی شدن واردات، قیمت های فعلی بالغ بر 50 درصد افت می کند. حالا اولین ترک ها به جان حباب بازار خودروهای وارداتی افتاده و شهروندان منتظرند تا شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کند، اتفاقی که به شکسته شدن این حباب منجر خواهد شد.

خودروهای خارجی بازار کشور پس از ممنوعیت واردات در خرداد 97 و همچنین صعود قیمت ارز در دوران تحریم، حسابی رشد قیمت را تجربه کردند و این موضوع سبب شد دست بسیاری از مشتریان از این بازار کوتاه شود. حالا با برداشته شدن گام نخست برای آزادسازی واردات، منحنی قیمت کوتاه آمده و حالا حالاها جا برای عقب نشینی وجود دارد. افت قیمت در بازار خودروهای خارجی، بازار داخلی ها را نیز تحت تاثیر نسبی قرار داده و ضمن کاهش تقاضا، قیمت را هم کمی به عقب رانده است. فعالان بازار معتقدند با تایید مصوبه آزادسازی قیمت خودرو و اجرایی شدن آن، افت قیمت بیشتری در بازار داخلی ها نیز رخ خواهد داد، به خصوص در مورد محصولات به اصطلاح لوکسی مانند دنا پلاس، سراتو، تارا و پژو 2008 و همچنین خودروهای مونتاژی در بخش خصوصی.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین