شنبه 1 ارديبهشت 1403-7:28 شمسی /4/20/2024 7:28:28 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25621
  • زمان انتشار:چهارشنبه 24 شهريور 1400-17:46
پس از سه سال و با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی سرانجام با ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو که آزادسازی واردات را در بر دارد، موافقت کرد.
واردات خودرو آزاد شد

به گزارش خبرنگار خودرونامه، این طرح پیش تر توسط شورای نگهبان رد شده بود و از همین رو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انجام اصلاحاتی، آن را راهی صحن علنی کرد. در نهایت مجلسی ها با 172 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 243 رای ماخوذه، با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات (به منظور تامین نظر شورای نگهبان) موافقت کردند.

بر این اساس، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات مربوطه و یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق مسیر بدون انتقال ارز، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی و همچنین خودروهای بنزینی و گاز سوز با بر چسب انرژی (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر، اقدام کند. واردات خودرو علاوه بر اینکه نباید تعهد ارزی برای کشور ایجاد کند، دارای سقفی معین است که میزان آن هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری، تعیین می شود.

با وجود رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح آزادسازی واردات خودرو، هنوز نمی توان با اطمینان از آزادی ورود خودروهای خارجی صحبت به میان آورد، زیرا این مصوبه باید از فیلتر شورای نگهبان نیز بگذرد.  این امکان وجود دارد که شورای نگهبان با استناد مسائلی مانند اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل، مصوبه واردات خودرو را تضاد با آنها دانسته و ردش کند. در این صورت، ممکن است کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام بکشد. با این حال، صرف اینکه پس از سه سال و سه ماه، واردات خودرو در آستانه آزادسازی قرار گرفته، تاثیر مهمی روی بازار خودروهای خارجی کشور خواهد داشت. طی این یکی و دو هفته که موضوع طرح آزادسازی خودرو مطرح بود، بازار خودروهای وارداتی با افت قیمت مواجه شد و حالا انتظار می رود با تصویب آن، افتی شدیدتر دامان بازار را بگیرد.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین