به گزارش خبرنگار خودرونامه، اخیرا علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکری خواستار ممانعت از بازگشت شرکت های ال جی و سامسونگ به ایران شده و آنها را خائن به ایرانی ها اعلام کرده است. هرچند وی نامی از خودروسازان خارجی نبرده، اما به نظر می رسد تفکر ممانعت از بازگشت خارجی ها به کشور به دلیل همراهی با تحریم، دامان شرکت های خودرویی را نیز خواهد گرفت.
استدلال مخالفان این است که اولا خارجی ها به دلیل تبعیت از تحریم و ترک ایران، مرتکب خیانت شده اند و ثانیا شرکت های داخلی نیازی به آنها ندارند. این در حالی است که خروج شرکت های خارجی از ایران در دوران تحریم، به دلیل فشارهای آمریکا بوده، وگرنه آنها خود میلی به ترک کشور نداشته اند. البته بهتر است بدعهدی خارجی ها به خصوص خودروسازان، بی پاسخ نماند و در مذاکرات احتمالی جدید، قراردادهای محکم تری با آنها بسته شود، اما اینکه از بازگشت شان ممانعت شود، به صلاح صنعت و اقتصاد کشور نیست. به ویژه در خودروسازی جای خالی مشارکت های خارجی به چشم می آید، مخصوصا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اهدافی رویایی مانند تیراژ سه میلیون دستگاهی و صادرات یک میلیونی را در سر می پروراند.
هرچند خودروسازان توانسته اند خود را از شوک های ابتدایی تحریم رها کنند، اما همچنان به مشارکت های خارجی نیاز دارند، چه آنکه ادامه انزوای آنها مانع توسعه خودروسازی کشور خواهد شد. طبعا با توجه به تجربه تحریم، نیاز است قراردادهای محکم تری با خارجی ها بسته شود تا حتی اگر این شرکت ها باز هم هوس ترک ایران کردند، حداقل سرمایه شان خارج نشود.
این موضوع البته بستگی به رفتار نهادهای داخلی نیز دارد، چه آنکه پرهیز از سنگ اندازی و حاشیه سازی، می تواند مسیر سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت خودرو را هموار کند. در این بین، مجلس شورای اسلامی نقش بسیار مهمی دارد و بهتر است نمایندگان با نگاهی واقع بینانه و به دور از سیاسی کاری، مسیر بازگشت خارجی ها را فراهم کنند نه اینکه بر طبل مخالفت با آنها بکوبند.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست