چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-8:51 شمسی /5/15/2024 8:51:16 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25467
  • زمان انتشار:دوشنبه 8 شهريور 1400-14:0
وزیر صمت بر رویای خودرویی خود اصرار دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان بر شعارهای قبل از رای اعتماد خود اصرار دارد و می گوید ضمن رشد تیراژ به سه میلیون دستگاه در سال 1404، خودروسازی را به افتخار ملی تبدیل خواهد کرد. 
از افتضاح تا افتخار ملی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، برنامه رضا فاطمی امین این است که تیراژ خودروهای داخلی را در سال آینده به یک میلیون و 600 هزار دستگاه برساند و در سال 1404 نیز از سه میلیون خودرو تولیدی، یک میلیون آن را صادر کند. وی همچنین وعده داده خودروسازی را ظرف سه سال آینده به افتخار ملی تبدیل خواهد کرد. وعده های وزیر صمت اما در حالی است که وی گویا نه اعتقادی به نقش بود و نبود تحریم در آینده صنعت خودرو دارد و نه به دنبال کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری به معنای واقعی کلمه است.

خودروسازی ایران در حال حاضر با انبوهی از چالش ها دست و پنجه نرم می کند و هرچند ظرفیت تولید دو میلیون دستگاهی در سال را دارد، با این حال حتی شرایط برای تحقق چنین تیراژی نیز فراهم نیست. تحریم بعد از سه سال همچنان گلوی خودروسازان و قطعه سازان را می فشارد و در کنار آن، تداوم حضور و نفوذ دولت در صنعت خودرو و البته اصرار بر قیمت گذاری دستوری، موانعی بزرگ بر سر راه جهش تولید ایجاد کرده اند. فاطمی امین می خواهد خودروسازی را که از دید بسیاری از شهروندان یک "افتضاح" است، به افتخار ملی تبدیل کند، با این حال ظاهرا نه روی لغو تحریم حساب باز کرده و نه عزمی جدی برای کنار گذاشتن سیاست های دستوری به خصوص در حوزه قیمت دارد.

صنعت خودرو ایران در دوران اوج خود طی سال 90، به تیراژ یک میلیون و 650 هزار دستگاهی رسید، دورانی که نه تحریم بود و نه مشکلات مالی فشار زیادی (مانند حالا)  به خودروسازان و قطعه سازان وارد می کرد. حال پرسش اینجاست که خودروسازی چگونه قرار است با تحریم و سیاست های دستوری، به رکورد سال 90 برسد و ظرف حدودا چهار سال نیز به تیراژی سه میلیونی و صادرات یک میلیونی دست پیدا کند و افتخار ملی شود؟ آیا فاطمی امین واقعا اعتقادی به نقش تحریم و سیاست های دستوری در تولید خودرو ندارد یا شعار می دهد و در ظاهر اهمیتی برای آنها قائل نیست؟ زمان پاسخ این پرسش ها و ای را که خودروسازی از افتضاح به افتخار ملی تبدیل خواهد شد یا نه، می دهد.    


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین