دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-14:0 شمسی /5/6/2024 2:00:52 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24753
  • زمان انتشار:شنبه 29 خرداد 1400-23:13
رئیس سازمان بورس هم موافق بورسی شدن خودرو نیست

خودرونامه: در شرایطی که مجلس شورای اسلامی به احتمال فراوان در آینده نزدیک تکلیف طرح عرضه خودرو در بورس کالا را مشخص خواهد کرد، رئیس سازمان بورس مخالف بورسی شدن خودرو است. 
صف مخالفان عرضه خودرو در بورس

اخیراً در دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی نظر رئیس بورس را درباره طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا پرسیده است.

محمدعلی دهقان دهنوی نیز پاسخ اده که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست، زیرا معمولاً کالایی وارد بورس می‌شود که چنین تنوع بالایی ندارد. وی همچنین از سیستم قیمت گذاری دستوری نیز انتقاد کرده و گفته که به دلیل اجرای این سیاست و ایجاد اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، نیمی از خودروهای فروخته شده با سیستم قرعه کشی، انبار شده‌اند و خودروسازان نیز زیان دیده‌اند.

رئیس سازمان بورس در نهایت تاکید کرده که در چنین شرایطی اگر ورود خودرو به بورس منجر به رفع این مفسده شود، می‌توان مکانیزم‌هایی را برای آن طراحی کرد، اما سازمان بورس به طور کلی با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالف است.
اظهارات رئیس سازمان بورس در شرایطی است که چندی پیش طرح عرضه خودرو در بورس کالا، به تصویب اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رسید و مقرر شد بعد از انتخابات ریاست جمهوری، این طرح راهی صحن علنی شده و به رأی گذاشته شود. بنابراین احتمالاً در هفته‌های آتی طرح عرضه خودرو در بورس کالا به صحن علنی خواهد رفت، آن هم در حالی که نه خودروسازان، نه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نه سازمان بورس هیچ کدام موافق آن نیستند. مشکل اصلی هر سه گروه با طرح مجلس، حضور شورای رقابت و تداوم قیمت گذاری دستوری است.

کمیسیون صنایع مجلس مصوب کرده که قیمت پایه خودروها برای عرضه در بورس، توسط شورای رقابت تعیین شود. خودروسازان و وزارت صمت معتقدند اگر قرار به تعیین قیمت پایه خودروها توسط شورای رقابت باشد، زیان دهی صنعت خودرو کماکان ادامه خواهد داشت، بنابراین بورسی شدن خودرو کمکی به این صنعت نخواهد کرد. همچنین ازآنجاکه ذات بورس با قیمت گذاری دستوری در تضاد است، طبیعی است که رئیس سازمان بورس نیز با این طرح مخالف باشد.

هرچه هست با توجه به مخالفت خودروسازان، وزارت صمت و سازمان بورس با طرح عرضه خودرو در بورس کالا، به نظر می‌رسد راهی سخت و طولانی برای بورسی شدن خودرو در پیش است و هیچ بعید نیست اجرای آن (در صورت عبور از فیلتر مجلس و شورای نگهبان) به دولت بعد موکول شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین