يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-23:13 شمسی /5/19/2024 11:13:18 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24004
  • زمان انتشار:پنجشنبه 30 بهمن 1399-8:17
چهره هفته: نیره پیروبخت

چهره این هفته خودرونامه را به رییس پیشین سازمان ملی استاندارد اختصاص داده‌ایم؛ نیره پیروزبخت که چند روز قبل به دلیل فرا رسیدن موعد بازنشستگی، از سازمان استاندارد رفت و جای خود را به غلامرضا شریعتی استاندارد سابق خوزستان داد. 
این زن پراید را پراند

پیروزبخت تنها رییس زن سازمان ملی استاندارد بود که توانست حدود هفت سال در این نهاد دولتی حضور داشته باشد. در کارنامه هفت ساله پیروزبخت، خودرو جایگاهی ویژه دارد. در دوران ریاست وی، استانداردهای خودرو ارتقا پیدا کرد و از ۵۵ به ۸۵ مورد رسید. مهم‌ترین اتفاق خودرویی دوران پیروزبخت اما حذف پراید از چرخه تولید بود که در راستای الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه رخ داد. سال‌ها صحبت از حذف پراید بود اما هر بار سایپا به بهانه‌ای از زیر بار اجرایش شانه خالی کرد تا این خودرو کم کیفیت و ارزان (نسبت به دیگر خودروها) سال‌ها پرتیراژترین محصول صنعت خودرو کشور باقی ماند. در نهایت اما اصرار سازمان استاندارد در دوران ریاست پیروزبخت مبنی بر حذف خودروهای غیر استاندارد، سبب شد تولید این خودرو قدیمی سرانجام پس از حدوداً سه دهه متوقف شود.

غیبت نوبرانه ها در گزارش کیفی

جدیدترین آمار کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که تنها دو محصول توانستند پنج ستاره کیفی را به دست بیاورند. طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرد، در گزارش کیفی دی ماه امسال ۳۴ خودرو داخلی مورد ارزیابی قرار گرفتند که بیشتر آنها سه ستاره به دست آوردند. این موضوع نشان می‌دهد سطح کیفی غالب خودروهای داخلی در حد متوسط است. در این گزارش همچنین مشخص شد به جزام وی‌ام مدل ایکس ۳۳ که دو ستاره باقی مانده، دیگر خودروها حداقل سه ستاره کسب کرده‌اند. نکته دیگر در مورد گزارش کیفی دی، غیبت خودروهای به اصطلاح نوبرانه -تارا و شاهین- است. این دو محصول از پاییز امسال وارد خطوط تولید ایران خودرو و سایپا شده‌اند، با این حال هنوز گزارشی مستقل از خودروسازان، درباره کیفیت آنها در دست نیست. تارا و شاهین قرار است تا چندی دیگر روانه بازار شوند و باید منتظر ماند و دید آیا می‌توانند نظر مثبت شهروندان را به خود جلب کنند. انتظار می‌رود در گزارش‌های کیفی بعدی، تار و شاهین نیز به جمع خودروهای تحت ارزیابی اضافه شوند.

بازار خودرو روی دنده گرانی

بازار خودرو با توجه صعود نرخ ارز و رشد انتظارات تورمی باز هم در مسیر رشد قیمت قرار گرفت. سه ماه و نیمی می‌شد که خبری از جهش قیمت خودرو نبود و در این دوران حتی عرضه (از سوی فروشندگان عام) بر تقاضا نیز پیشی گرفت. کف قیمت در مقطعی حتی به زیر ۱۰۰ میلیون تومان نیز رسید و خودروهایی که بالای یک میلیارد را هم فتح کرده بودند، تا مرز ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان عقب نشستند. افت قیمت خودرو ناشی از نزولی شدن انتظارات تورمی و نرخ ارز بود و حالا این دو فاکتور اساسی دوباره رشد کرده‌اند و بازار خودرو نیز پیرو آنها شده است. به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی طی این چند روز حداقل پنج شش میلیون تومان بالا رفته و در صورت تداوم رشد نرخ ارز، روند افزایشی در بازار خودرو ادامه خواهد داشت. در حال حاضر کف قیمت خودروهای داخلی در بازار به بالای ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کف قیمت خودرو به دلیل کاهش انتظارات تورمی و نرخ ارز، حتی تا زیر ۱۰۰ میلیون تومان هم رسید.

چشمک "خودرو" به بورس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سرانجام بند مربوط به عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را تصویب کرد. طبق این بند، فروش خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل، به بورس کالا محدود می‌شود. هنوز جزئیات بیشتری در مورد اصلاحات طرح عرضه خودرو در بورس کالا منتشر نشده و مشخص نیست خودروهای داخلی با چه ساز و کاری قرار است در بورس عرضه شوند. با این حال اصل این اتفاق می‌تواند گام بلندی در راستای حذف نرخ گذاری دستوری به شیوه فعلی باشد. طبق گفته مجلسی‌ها، در صورت عرضه خودرو در بورس کالا، شرکت‌های خودروساز دیگر از ناحیه نرخ‌های دستوری (نرخ‌هایی که در حال حاضر شورای رقابت تعیین و تحمیل می‌کند) زیان نخواهند دید و حتی وارد سوددهی نیز می‌شوند. البته گویا مجلسی‌ها خواب‌هایی برای ما به التفاوت قیمت پایه و نرخ کشف شده خودروها در بورس، دیده‌اند و بنا نیست این پول به جیب خودروسازان برود. همچنین ظاهراً بناست فروش خودروهای معامله شده در بستر بورس کالا، مشروط به پرداخت مالیات شود تا سوداگری جذابیتی نداشته باشد.

هشدار تویوتا بابت همه گیری برقی‌ها

در دورانی که بسیاری از خودروسازان دنیا به سمت طراحی و تولید محصولات برقی رفته‌اند، مدیرعامل تویوتا می‌گوید جهان برای همه گیری برقی آماده نیست. آکیو تویودا کشور خود ژاپن را مثال زده و گفته که اگر خودروهای برقی به سرعت جایگزین مدل‌های بنزینی و دیزلی شوند، توان تأمین انرژی (برق) موردنیاز آنها وجود نخواهد داشت. وی این را هم گفته که با همه گیری برقی‌ها، ممکن است مدل کسب و کار کنونی صنعت خودرو با فروپاشی مواجه شود. این اظهارات در حالی است که تویوتا خود از پیشگامان طراحی و تولید خودروهای برقی به شمار می‌رود اما همه گیری آن را فعلاً به صلاح نمی‌داند. طراحی و توسعه خودروهای برقی در حال حاضر دورنمای کاری بسیاری از خودروسازان جهان است و برخی حتی قصد دارند به طور کلی تولید مدل‌های بنزینی و دیزلی را در آینده متوقف کنند. از جمله این خودروسازان می‌توان به فولکس واگن و ولوو اشاره کرد که سرمایه گذاری هنگفتی را برای طراحی و تولید مدل‌های برقی انجام داده‌اند و قصدشان عبور از سوخت فسیلی‌ها برای همیشه است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین