جمعه 28 ارديبهشت 1403-19:16 شمسی /5/17/2024 7:16:08 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23951
  • زمان انتشار:چهارشنبه 22 بهمن 1399-16:20
دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با "خودرونامه" مطرح کرد:

دبیر انجمن خودروسازان ایران از زیان هفده هزار میلیارد تومانی خودروسازان تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری خبر داد.
زیان ۱۷ هزار میلیارد تومانی قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازان

احمد نعمت‌بخش در گفت‌و‌گو با "خودرونامه" در پاسخ به این پرسش که دخالت‌های وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو چه مشکلاتی را برای شرکت‌های خودروساز ایجاد کرده است، گفت: نمی‌توان گفت که وزارت صمت در قیمت‌گذاری دستوری نقش داشته چرا که شخص وزیر و رئیس ایدرو بارها اعلام کرده‌اند قیمت خودرو باید آزاد شده و در حاشیه بازار کشف قیمت صورت گیرد.

او شورای رقابت را مقصر اصلی زیان شرکت‌های خودروسازی دانست و گفت: این نهاد از بدو تاسیس تا کنون به‌جای آنکه زمینه انحصار زدایی از اقتصاد را پاک کند و به ترویج اقتصاد رقابتی بپردازد، بیشتر عمرش را صرف تعیین قیمت خودرو کرده و بیشترین ضربه را به صنعت خودرو کشور وارد کرده است.

نعمت‌بخش در پاسخ به پرسشی در رابطه با صحت رقم ۱۷ هزار میلیارد تومانی زیان شرکت‌های خودروساز گفت: این رقم کاملا صحیح است. برخی گمان می‌کنند خودروسازان قصد مظلوم نمایی دارند و رقم زیان خود را بالا اعلام می‌کنند در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور، شرکت‌های بورسی هستند و ارقام سود و زیان‌شان در کدال قابل راستی‌آزمایی است.   

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: هیچ گونه امکان فرافکنی در میزان رقم تولید و سود و زیان از سوی خودروسازان وجود ندارد چرا که سازمان بورس نظارت زیادی بر این شرکت‌ها اعمال می‌کند.

نعمت‌بخش در ادامه افزود: واقعیت اینجاست که خودروسازان در نه ماهه امسال ۱۷ هزار میلیارد تومان به علت قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت زیان کردند و صد درصد این زیان مربوط به قیمت‌گذاری دستوری است.

او افزود: خوشبختانه در بخش تولید، خودروسازان کشور طی چند ماه اخیر عملکرد خوبی داشته‌اند و طی ۱۰ ماه گذشته ۲۰درصد افزایش تولید و عرضه داشته‌اند و در صورتی که دولت اجازه دهد مانند دهه‌ی هفتاد خودرو در حاشیه بازار فروش رود، تقاضای کاذب کاهش یافته و ظرف چند ماه قیمت خودرو در بازار به مرور کاهش یافته و به نقطه تعادلی خواهد رسید و با تک نرخی شدن خودرو، زمینه‌ی رانت و فساد و قرعه‌کشی و... از بین خواهد رفت. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین