احمد نعمتبخش در گفتوگو با "خودرونامه" در پاسخ به این پرسش که دخالتهای وزارت صمت در قیمتگذاری خودرو چه مشکلاتی را برای شرکتهای خودروساز ایجاد کرده است، گفت: نمیتوان گفت که وزارت صمت در قیمتگذاری دستوری نقش داشته چرا که شخص وزیر و رئیس ایدرو بارها اعلام کردهاند قیمت خودرو باید آزاد شده و در حاشیه بازار کشف قیمت صورت گیرد.
او شورای رقابت را مقصر اصلی زیان شرکتهای خودروسازی دانست و گفت: این نهاد از بدو تاسیس تا کنون بهجای آنکه زمینه انحصار زدایی از اقتصاد را پاک کند و به ترویج اقتصاد رقابتی بپردازد، بیشتر عمرش را صرف تعیین قیمت خودرو کرده و بیشترین ضربه را به صنعت خودرو کشور وارد کرده است.
نعمتبخش در پاسخ به پرسشی در رابطه با صحت رقم ۱۷ هزار میلیارد تومانی زیان شرکتهای خودروساز گفت: این رقم کاملا صحیح است. برخی گمان میکنند خودروسازان قصد مظلوم نمایی دارند و رقم زیان خود را بالا اعلام میکنند در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور، شرکتهای بورسی هستند و ارقام سود و زیانشان در کدال قابل راستیآزمایی است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: هیچ گونه امکان فرافکنی در میزان رقم تولید و سود و زیان از سوی خودروسازان وجود ندارد چرا که سازمان بورس نظارت زیادی بر این شرکتها اعمال میکند.
نعمتبخش در ادامه افزود: واقعیت اینجاست که خودروسازان در نه ماهه امسال ۱۷ هزار میلیارد تومان به علت قیمتگذاری دستوری از سوی شورای رقابت زیان کردند و صد درصد این زیان مربوط به قیمتگذاری دستوری است.
او افزود: خوشبختانه در بخش تولید، خودروسازان کشور طی چند ماه اخیر عملکرد خوبی داشتهاند و طی ۱۰ ماه گذشته ۲۰درصد افزایش تولید و عرضه داشتهاند و در صورتی که دولت اجازه دهد مانند دههی هفتاد خودرو در حاشیه بازار فروش رود، تقاضای کاذب کاهش یافته و ظرف چند ماه قیمت خودرو در بازار به مرور کاهش یافته و به نقطه تعادلی خواهد رسید و با تک نرخی شدن خودرو، زمینهی رانت و فساد و قرعهکشی و... از بین خواهد رفت.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست