يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-8:10 شمسی /5/19/2024 8:10:24 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23938
  • زمان انتشار:سه شنبه 21 بهمن 1399-8:12
وزیر صمت از نیاز بازار گفت

خودرونامه: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده کشور به سالی دو میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد و تازه اگر قرار بر جایگزینی فرسوده ها باشد، این رقم بیشتر خواهد شد. این گفته علیرضا رزم حسینی در حالی است که اولا در نیاز دو میلیون دستگاهی کشور به خودرو، تردید وجود دارد و ثانیا خودروسازان از شرایط لازم و کافی برای تحقق این تیراژ برخوردار نیستند.
دو میلیون خودرو؛ از کجا، برای کی؟

به نظر می رسد رزم حسینی با توجه به حجم عظیم تقاضا برای طرح های فروش فوق العاده خودروسازان، از نیاز دو میلیون دستگاهی کشور به خودرو صحبت به میان آورده است. اگر چنین باشد، نیاز خودرو بسیار بالاتر از دو میلیون دستگاهی است که رزم حسینی می گوید، چه آنکه در همین فروش فوق العاده اخیر، بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

این در حالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، تقاضای ثبت شده برای فروش فوق العاده های خودروسازان نمی تواند ملاک درستی برای تعیین نیاز بازار باشد، زیرا بخش عمده آن، کاذب است. در واقع اکثر قریب به اتفاق شرکت کنندگان در طرح های فروش فوق العاده خودروسازان، به دنبال دست یافتن به خودرو با نرخ کارخانه ای (دستوری) هستند تا با فروش آن در بازار، یک شبه کلی سود کنند.

بنابراین اگر قرار باشد به رقمی نزدیک به واقعیت درباره نیاز بازار خودرو برسیم، بهتر است فاکتورهای دیگری مانند قیمت و قدرت خرید شهروندان را ملاک قرار داد. با ملاک قرار دادن این فاکتورهاف بعید است نیاز سالانه ایرانی ها به خودرو (با قیمت ها و قدرت خرید فعلی) حتی از رقم یک میلیون دستگاه نیز فراتر برود، چه رسد به دو میلیون دستگاهی که وزیر صمت می گوید.

نکته دیگر در مورد اظهارات رزم حسینی این است که با کدام نقدینگی و همچنین مشارکت خارجی قرار است به تولید دو میلیون دستگاهی خودرو برسیم؟ البته خودروسازی ایران ظرفیت اسمی تولید دو میلیون دستگاه محصول را دارد، منتها در حال حاضر با توجه به تحریم و چالش های مالی، امکان دستیابی به تیراژ دو میلیونی نیست. رکورد تولید خودرو در ایران همچنان با رقم یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاهی به سال ۹۰ تعلق دارد، سالی که تحریم صنعت خودرو نبود و خودروسازان اوضاع مالی نسبتا خوبی داشتند.

در حال حاضر اما از یک سو پول به اندازه کافی در اختیار صنایع خودرو و قطعه نیست و از سوی دیگر، به دلیل تحریم، مشارکت های خارجی تقریبا قطع و تامین قطعات و مواد اولیه نیز به سختی صورت می گیرد. بنابراین تولید دو میلیون دستگاهی خودرو نه تنها متناسب با نیاز فعلی بازار نیست، بلکه امکان تحقق آن نیز فعلا وجود ندارد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین