دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-20:6 شمسی /5/6/2024 8:06:27 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23903
  • زمان انتشار:پنجشنبه 16 بهمن 1399-9:24

بخشی از آلودگی هوا به خصوص در مناطق شهری مربوط به منابع متحرک یعنی خودروهاست. سالها پیش، تمرکز تولید کنندگان خودرو بیشتر بر ارتقای عملکرد محصولات‌شان بود و توجه چندانی به میزان انتشار آلاینده‌های آنها نمی‌کردند ولی هشدار پژوهشگران نسبت تاثیرات اقتصادی-اجتماعی افزایش آلاینده‌های جوی، دولت‌ها و نهادهای قانونگذار در سراسر جهان را بر آن داشت تا استانداردها و پروتکل‌هایی را برای کاهش آلودگی وسایل نقلیه به کار گیرند. 
آیلین جوادی
استانداردهای آلایندگی یورو چیست و چه اهمیتی دارد؟

آیین‌نامه شماره ۴۹ و ۸۳ کمیسیون اقتصادی اروپا-سازمان ملل و مقررات فنی کمیسیون اقتصادی اوراسیا از جمله این تدابیر هستند. اقدام اتحادیه اروپا برای مهار آلودگی ناشی از وسایل نقلیه، در سال ۱۹۷۰ با تدوین اولین دستورالعمل مربوط به حدود مجاز آلایندگی خودروهای سبک به اجرا درآمد. در کنار این اقدامات، اعمال سیستم‌های مالیات برآلایندگی، بازار خودرو را در اروپا شکل داد. رقابتی شدن بازار خودرو نیز خودروسازان را ترغیب به رعایت ملاحظات زیست محیطی کرد. در حال حاضر، بیش از ۳۲ کشور در آسیا نیز مستقیما از استانداردهای یورو استفاده می‌کنند، یا به طور غیر مستقیم استانداردهای خود را بر اساس استانداردهای آلایندگی یورو تدوین کرده‌اند. کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن و پاکستان استاندارد آلایندگی ملی خود را دارند. مثلا استاندارد آلایندگی ملی چین (چین ۵) بر اساس مقادیر مشابه یورو ۵ تهیه شده است. ژاپن اما استانداردهای آلایندگی مشابه یا بالاتر از یورو ۶ دارد . استاندارد آلایندگی ملی هند، اندونزی و پاکستان هم عملا مشابه استاندارد یورو ۴ است. کره جنوبی هم در حال تدوین استاندارد ملی خود است اما همزمان از یورو ۶ نیز استفاده می‌کند. چین، ژاپن، جمهوری کره، روسیه و ترکیه نیز از استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ استفاده می‌کنند.

ایران در زمره کشورهایی است که استاندارد یورو ۴ و ۵ را برای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه به کار می‌بندد. استناد به ماده ۴ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶، توليد انواع وسايل نقليه موتوري و واردات آنها مستلزم رعايت حدود مجاز انتشار آلاينده هاي موضوع اين قانون، اعلامي از سوي سازمان حفاظت از محیط زیست مي باشد. همچنین، سازمان حفاظت از محیط زیست شماره گذاري انواع وسايل نقليه موتوري اعم از داخلي و وارداتي را منوط به رعایت این استانداردها و اخذ تاييديه از این سازمان کرده است. تولید و یا وارادات سوخت استاندارد اما موضوع ماده ۱۸ قانون هوای پاک است. مطابق این قانون، پایش کیفیت بنزین بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران و پایش کیفیت سوخت‌های دیزلی مانند گازوئیل از وظایف سازمان محیط زیست می‌باشد. سازمان محیط زیست بر آلایندگی بالای درصدی از سوخت دیزلی ارائه شده از سوی وزارت نفت صحه می‌گذارد. سازمان ملی استاندارد هم اگرچه پیش‌تر اعلام کرده بود هیچ‌گونه مشکلی در رابطه با شاخص‌های آلایندگی بنزین یورو ۴ همچون گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها وجود ندارد، اما به تازگی خبر از تدوین پیش‌نویس استاندارد آلایندگی یورو ۵ برای بنزین می‌دهد که وفق ماده ۱۸ قانون هوای پاک، وزارت نفت متعهد خواهد شد سوخت با استاندارد یورو ۵ در کشور تولید و عرضه کند.

اهمیت استاندارد یورو از آن جهت است که به منظور کنترل آلایندگی، کشورهایی با استاندارهای پایین‌تر در نهایت مجبور خواهند شد برای واردات موتورهای نسل جدید یا ابزارهای کنترل آلودگی مانند فیلترها هزینه کنند. در مقابل، کشورهایی که استانداردهای بالاتری را اتخاذ کرده‌اند از ورود خودروهای بی‌کیفیت به بازار خود ممانعت به عمل خواهند آورد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین