چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-2:48 شمسی /5/15/2024 2:48:43 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23857
  • زمان انتشار:چهارشنبه 8 بهمن 1399-20:2
با وجود کاهش قیمت، میلی به خرید نیست

خودرونامه: بازار خودرو کشور این روزها همچنان سرد و بی‌رمق است، آن هم در حالی که گفته میشود منحنی قیمت در آن روندی نزولی دارد. 
عصر یخبندان بازار خودرو

تا همین تقریبا سه ماه پیش، منحنی قیمت خودرو با سرعتی بالا رو به صعود بود، اما یک اتفاق سیاسی در هزاران کیلومتر آن طرف تر، معادلات را تغییر داد.

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در آن، دونالد ترامپ قافیه را به جو بایدن باخت، انتظارات تورمی شهروندان ایرانی پایین آمد و بازار ارز هم نزولی شد.

با سر به زیر شدن بازار ارز، منحنی قیمت خودرو نیز روندی نزولی را آغاز کرد. این روند تا به امروز تقریبا ادامه داشته و خودروها چه داخلی ها و چه خارجی ها کاهش قیمت زیادی را به خود دیده اند. این روند سبب شد سمت عرضه تحریک و میل به فروش افزایش یابد، با این حال در سمت تقاضا تمایل چندانی به خرید دیده نمی شود.

فروشندگان از بیم کاهش قیمت بیشتر، روی به فروش خودروهایشان آورده اند و مشتریان به هوای اینکه قیمت ها همچنان افت خواهند کرد، اقدام به خرید نمی کنند. همه این تصورات از آینده بازار خودرو، ریشه در تحولات آتی در سیاست و اقتصاد کشور با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا دارد. سیگنال های مثبتی از سوی ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای و برجام منتشر شده و اگر این اتفاق رخ بدهد، انتظارات تورمی و نرخ ارز کاهشی تر خواهند شد.

در این صورت قطعا بازار خودرو نیز که در پی رشد تورم انتظاری و نرخ ارز، قیمت هایی نجومی را تجربه کرد، شاهد افتی سنگین تر از این سه ماه خواهد بود. بنابراین هم در بخش عرضه و هم در سمت تقاضا، کمتر کسی حاضر به ریسک کردن (در نفروختن و در خریدن) است و همه می خواهند در بهترین فرصت اقدام به خرید و فروش خودرو کنند.
اما مرور بازار خودرو نشان می دهد منحنی قیمت همچنان کاهشی است. بر این اساس، در بازار تیبای مدل صندوق دار، کف قیمت تا ۱۰۸ میلیون تومان نیز پایین آمده است.

همچنین مالکان سمند ال ایکس پیشنهاد قیمتی خود را تا ۱۸۰ میلیون تومان نیز پایین آورده اند و قیمت این محصول در مدل سورن هم به ۲۳۸ میلیون تومان رسیده است. برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز حداقل باید ۱۸۷ میلیون تومان هزینه کرد خودرویی که تا همین سه ماه پیش بالای ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت.

برای پژو ۲۰۶ تیپ پنج نیز در حال حاضر کف قیمت به زیر ۲۴۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که خودرو موردنظر پیش تر از مرز ۳۰۰ میلیون تومان هم رد شده بود. علاوه بر این، پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز حول و حوش ۲۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید پراید هم باید نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. طبق اطلاعات موجود در سایت ها، قیمت پژو پارس معمولی هم تا مرز ۲۰۰ میلیون تومان عقب نشینی کرده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین