يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-14:25 شمسی /4/28/2024 2:25:18 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:21633
  • زمان انتشار:سه شنبه 25 آذر 1399-8:17
دولت و مجلس تاکید می‌کنند

خودرونامه: ازسرگیری واردات خودرو این روزها وارد فاز جدیدی شده، چه آنکه علاوه بر تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و مجلس شورای اسلامی بر آن، رویکرد به این ماجرا نیز تغییر کرده است. 
واردات خودروهای انحصارشکن

طبق آنچه از اظهارات تصمیم سازان بر می‌آید، بناست واردات به عنوان ابزاری برای شکستن انحصار بازار خودرو کشور به کار گرفته شود، منتها در شکل و شمایلی جدید. مسئله‌ای که علاوه بر مسوولان، برخی کارشناسان نیز بر آن تاکید دارند، تغییر سبک واردات است، به نحوی که باید خودروهایی دارای قابلیت رقابت با محصولات داخلی، وارد شوند.

روند واردات خودرو به کشور را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد اکثر قریب به اتفاق خودروهای خارجی وارد شده، در سطح قیمتی بالاتری نسبت به خودروهای داخلی قرار داشته‌اند، بنابراین منجر به ایجاد رقابت چندانی در بازار نشده‌اند. اینکه چرا قیمت خودروهای وارداتی معمولاً بالا از آب درآمده، دلایل مختلفی دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها، اعمال تعرفه است.

دولت در دوران آزادی واردات خودرو، تعرفه‌های بالایی اعمال می‌کرد، از همین رو خودروهای خارجی با قیمتی بسیار بیش از نرخ مبدأ به دست مشتریان ایرانی می‌رسیدند و معمولاً نیز رقیبی داخلی به خود نمی‌دیدند. هدف دولت از اعمال تعرفه‌های سنگین، حمایت از تولید داخل بوده، به نحوی که وارداتی‌ها جای داخلی‌ها را نگیرند؛ از همین رو حربه واردات تقریباً هیچگاه منجر به ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور و شکست انحصار موجود در آن نشده است. سرانجام نیز در اواخر خرداد ۹۷، دولت تصمیم گرفت واردات خودرو را ممنوع کند، اقدامی که البته گفته می‌شود در راستای مدیریت منابع ارزی انجام شده است.

حالا اما هفته‌هاست زمزمه‌های لغو ممنوعیت واردات خودرو از سوی وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد و هر دو طرف به دنبال ازسرگیری ورود خودرو به کشور با قیدهای جدید هستند. مجلسی‌ها معتقدند واردات باید به خودروهای قابل رقابت با محصولات داخلی محدود باشد تا شهروندان بیشتری بتوانند آنها را بخرند.

همچنین مسوولان صمت نیز از شکستن انحصار بازار خودرو به واسطه ورود خودروهای خارجی صحبت به میان می‌آورند. حرف مشترک هر دو طرف در واقع این است که در صورت ازسرگیری واردات، بهتر است خودروهایی دارای قیمت رقابتی با محصولات داخلی به ویژه پرتیراژها، به کشور بیایند تا اولاً رقابت شکل بگیرد و ثانیاً جامعه خرید، بزرگ‌تر شود.

این در حالی است که با توجه به نرخ فعلی ارز، قیمت خودروهای وارداتی در صورت کاهش شدید تعرفه پایین خواهد آمد. اما آیا صمت و مجلس برنامه‌ای برای تعدیل تعرفه واردات خودرو دارند؟ تا به امروز که هیچ یک موضعی در قبال تعرفه نگرفته‌اند و تنها بر واردات خودروهای قابل رقابت با محصولات داخلی تاکید می‌کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین