شنبه 29 ارديبهشت 1403-18:9 شمسی /5/18/2024 6:09:43 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:17170
  • زمان انتشار:دوشنبه 17 شهريور 1399-20:43
با وجود کندی مذاکرات، از آوتوواز روسیه به عنوان جانشین خودروسازان فرانسوی باد می شود

زمزمه حضور خودروسازان روسی در ایران در حالی از یکی دو ماه گذشته دوباره به گوش می رسد که طبق آخرین اخبار، مذاکرات طرفین به خوبی پیش نرفته و تولید محصولات روسی در خودروسازی کشور فعلا منتفی است. 
تزار جانشین شوالیه در ایران؟

آن طور که مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده، در مذاکرات با هیات اوراسیا، مقرر شد، موضوع همکاری‌های خودرویی ایران و روسیه از قالب گفت و گوهای رسمی خارج و به خودروسازان دو کشور سپرده شود. به گفته میرهادی سیدی، خودروسازان ایرانی و روسی مذاکراتی را با یکدیگر انجام داده اند، اما پیشرفت محسوسی (مبنی بر توافق همکاری) حاصل نشده است. اظهارات این مقام مسوول در شرایطی است که پیش تر از قول وی عنوان شده بود ایران و روسیه همکاری خودرویی مشترک خود را آغاز خواهند کرد. سیدی اما این خبر را تکذیب و ناشی از برداشت اشتباه رسانه ها دانسته است.
اما هرچند مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت، آغاز همکاری خودرویی ایران و روسیه را تکذیب و از عدم توافق صحبت به میان آورده، با این حال منابع خارجی نیز به احتمال حضور روس ها در صنعت خودرو ایران اشاره کرده اند. چندی پیش، در گزارشی که موسسه معتبر فیچ درباره آینده خودروسازی کشور منتشر کرد، عنوان شد خودروساز بزرگ روسیه در راه ایران است. طبق این گزارش، مذاکراتی میان ایرانی ها و مسوولان شرکت آوتوواز روسیه انجام و این برند روسی همکار آینده صنعت خودرو ایران خواهد شد. این گزارش البته به احتمال گسترده تر شدن همکاری چینی ها با خودروسازی ایران نیز اشاره داشت، با این حال تاکید اصلی آن روی آوتوواز روسیه بود. آوتوواز که بزرگترین خودروساز روسیه به شمار می رود و محصول معروف آن نیز لادا نام دارد، در طول عمر خود با خودروسازان مشهوری مانند فیات و رنو همکاری داشته و پیش تر نیز نام آن برای حضور در صنعت خودرو ایران مطرح شده بود. حتی پس از آنکه رنو به دلیل تحریم ها از ایران رفت، اخباری مبنی بر حضور آوتوواز (به عنوان شریک رنو) در ایران منتشر و عنوان شد خودروساز فرانسوی در پشت پرده این ماجرا قرار دارد. حالا نیز پس از ماه ها که خبری از همکاری خودرویی ایران و روسیه نبود، بحث حضور آوتوواز در کشور دوباره مطرح شده است. البته در حال حاضر خبر روز، مربوط به همکاری یکی از شرکت های بخش خصوصی صنعت خودرو کشور با روس ها مبنی بر تولید یک پیکاپ است. این در حالی است اصل مطلب، به حضور آوتوواز روسیه در ایران و همکاری با یکی از دو خودروساز بزرگ داخلی مربوط می شود. آیا همکار استراتژیک جدید خودروسازی ایران، یک روس است؟ آیا آوتوواز قرار است جای خالی امثال پژو و رنو را پر کند؟ باید منتظر ماند و دید.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین