جمعه 28 ارديبهشت 1403-16:40 شمسی /5/17/2024 4:40:34 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:17137
  • زمان انتشار:چهارشنبه 12 شهريور 1399-18:53
رییس شورای رقابت:با بورسی شدن قیمت خودرو مخالفیم

در حالی که خودروسازان امیدوارند با قیمتگذاری محصولات شان در بورس کالا، از زیر سایه شورای رقابت و نرخگذاری دستوری بیرون بیایند، رییس این شورا می گوید نرخگذاری خودرو در بورس منتفی است. 
وتوی قیمتگذاری خودرو در بورس

طی چند ماه گذشته بارها صحبت از سپردن قیمت خودرو به بورس مطرح شده و این موضوع علاوه بر اینکه مورد موافقت فعالان خودروسازی بوده و هست، نظر مثبت برخی کارشناسان را نیز به دنبال داشته است. حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال ارائه طرحی مبنی بر قیمتگذاری خودرو در بورس کالا هستند. با این حال اما رییس شورای رقابت می گوید سپردن قیمت خودرو به بورس فعلا امکانپذیر نیست. رضا شیوا در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده که موضوع قیمتگذاری خودرو در بورس، یک بار در شورای رقابت مطرح شده اما رای نیاورده است. وی تاکید کرده که در حال حاضر روند و میزان عرضه خودرو به بازار مناسب نبوده و از آن سو تقاضا نیز بالا است، بنابراین ممکن است قیمت های بالاتری در بورس کشف شود. شیوا در نهایت این را هم گفته که خودرو کالایی انحصاری به حساب می آید و تا وقتی استدلالی قوی برای سپردن قیمت آن به بورس ارائه نشود و شورای رقابت موافقت نکند، امکان سپردن قیمتگذاری به بورس کالا وجود ندارد.
اظهارات شیوا در شرایطی است که در حال حاضر شورای رقابت به صورت دستوری قیمت خودروهای داخلی را تعیین می کند و خودروسازان معتقدند این سیاست سبب زیان هنگفت آنها شده است. به اعتقاد خودروسازان، قیمت هایی که شورای رقابت تعیین می کند، نه تنها عاری از سود است، بلکه حتی هزینه های تولید را هم پوشش نمی دهد. از همین رو آنها به ابتدا به دنبال آزادسازی قیمت و نرخگذاری در حاشیه بازار بودند و پس از آنکه با مخالفت دولت مواجه شدند، بحث سپردن قیمت به بورس کالا را مطرح کردند. حالا با توجه به مخالفت شورای رقابت، به نظر می رسد قیمتگذاری خودرو در بورس وارد پروسه ای جدید و حاشیه ای شده است. اگر اظهارات رییس شورای رقابت را ملاک قرار بدهیم، قیمت خودرو فعلا به بورس نخواهد رفت، مگر اینکه دستوری از "بالا" برسد یا به قول شیوا، شورا با استدلال هایی قوی، بابت سپردن قیمت خودروهای داخلی به بورس قانع شود. البته اظهارات شیوا این پرسش را نیز ایجاد کرده که آیا اصلا شورای رقابت می تواند مانع یا محرک بورسی شدن قیمت خودرو شود. شیوا با استناد به جایگاه قانونی شورای رقابت و انحصاری بودن خودرو، این اختیار را برای شورا قائل است، اما برخی کارشناسان نیز معتقدند تصمیم گیری درباره بورسی شدن قیمت خودرو بر عهده نهادهایی دیگر است.
در حال حاضر فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود دارد و خیلی ها معتقدند یکی از دلایل اصلی این ماجرا، نرخگذاری دستوری توسط شورای رقابت است. البته در کنار این موضوع نمی توان از مسائلی مانند ضعف عرضه، تقاضای کاذب و تورم انتظاری نیز به عنوان دیگر دلایل ایجاد فاصله فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروها غافل شد. کارشناسان معتقدند با بورسی شدن قیمت خودرو، دست دلالان و واسطه گران از بازار کوتاه می شود و خودروسازان نیز از مسیر زیاندهی خارج خواهند شد، هرچند تضمینی بابت کاهش قیمت با توجه به ضعف عرضه و وجود تقاضای کاذب، نیست. باید منتظر ماند و دید آیا مجلس شورای اسلامی می تواند قیمتگذاری خودرو در بورس را به قانون تبدیل و شورای رقابت را از پروسه قیمتگذاری کنار بگذارد یا این شورا همچنان عنان قیمت خودروهای داخلی را در دست خواهد داشت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین