سه شنبه 25 ارديبهشت 1403-12:0 شمسی /5/14/2024 12:00:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1615
  • زمان انتشار:شنبه 16 دی 1396-16:3
مدیر کل مقررات واردات و صادرات تشریح کرد:

به‌رغم آنکه افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی در دستورالعمل واردات خودرو مرکز توجهات بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت، اما شرح جدول تعرفه خودروهای هیبریدی و دلایل دولت در خصوص افزایش تعرفه این خودروها مورد غفلت واقع شد.
نقش مدیریت منابع ارزی  در  افزایش تعرفه هیبریدی‌ها

به گزارش خودرونامه، علی علی‌آبادی فراهانی، مدیرکل مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت در گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد ردیف تعرفه‌ای خودروهای هیبرید را تشریح کرده است که در ادامه می خوانید. 

   بنابر دستورالعمل جدید واردات خودرو که ازسوی هیات دولت ابلاغ شد، علاوه‌بر افزایش تعرفه خودروهای بنزینی، تعرفه واردات هیبریدی‌ها، آن هم با ردیف‌های متفاوت افزایش داشته است، لزوم تعریف ردیف تعرفه‌ای در این زمینه چه بوده است؟

خودرو دونیرو یا هیبریدی، خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در خودروی برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولا بنزینی یا دیزلی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد، بر این ‌اساس در جدول تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به میزان استفاده از سوخت بنزین و برق توجه شده است؛ به‌طوری‌که این خودروها به تفکیک حجم موتور از هم جدا شده‌اند و مشخص شده که حقوق ورودی‌ آنها به کشور باید چه میزانی باشد.

 در جدول تعرفه هیبریدها که 16 ردیف دارد، هشت ردیف اول متعلق به خودروهای هیبریدی بدون پایه برق است؛ از آنجاکه در هشت ردیف اول خودروها برای کار کردن نیاز به شارژ برق خارج از سیستم موتور دارند؛ بنابراین تعرفه آنها بیشتر در نظر گرفته شده است. اما در بخش دوم خودروهای هیبریدی است که با پایه برق کار می‌کنند؛ یعنی هنگامی که خودرو با بنزین و دیزل کار می‌کند خودش را شارژ می‌کند؛ از آنجا که این خودرو از هر دو موتور می‌تواند استفاده ‌کند؛ بنابراین در دستورالعمل مدنظر تعرفه کمتری برای آنها در نظر گرفته شده است. در هر صورت دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو به‌منظور شفاف‌سازی همه این موارد را مشخص کرده است و برای هر کدام از این خودروها ردیف تعرفه‌ای در نظر گرفته که حقوق ورودی‌شان نیز مشخص شده است.

   در شرایط کنونی چه لزومی برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی وجود داشت که دولت تعرفه این خودروها را از 4 درصد به 25 تا 100 درصد افزایش داده است؟

دلایل مختلفی برای افزایش تعرفه هیبریدها وجود دارد. از آنجا که دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه خودروهای بنزینی را افزایش داده؛ بنابراین باید تناسبی میان تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با بنزینی نیز رعایت می‌شد. به غیر از بحث آلودگی هوا و اینکه استفاده از خودروهای هیبریدی بهتر از خودروی بنزینی است، اما دولت به موضوعات دیگری چون بحث مدیریت منابع ارزی کشور نیز در افزایش حقوق ورودی در بخش هیبریدها توجه داشته و هیات وزیران نیز بر این اساس به تصمیم‌گیری پرداخته است.

   چندی پیش مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت عنوان کرد که واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور بیش از 2 هزار سی‌سی عملا به معنای واردات خودروهای دارای موتورهای با سوخت فسیلی است و تفاوتی با واردات این خودروها ندارد. این موضوع تا چه‌ اندازه در افزایش تعرفه این خودروها موثر بوده است؟

آقای قناتی درست گفته‌اند. یکی دیگر از موضوعاتی که دولت به آن توجه داشته است بحث استفاده از خودروهای هیبریدی بدون پایه برق بوده است. از آنجا که برخی خودروهای هیبریدی نیازمند شارژ هستند بنابراین از بخش الکتریکی‌شان عملا استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد و این موضوع نیز جزو موارد خاصی بوده که مدنظر دولت قرار گرفته است.

   یکی دیگر از پرسش‌ها این است که مگر خودروی هیبریدی –دیزلی به کشور وارد می‌شود که دولت تعرفه واردات برای این خودروها را به کشور در نظر گرفته است؟

هرچند در سال 95 و 96 واردات خودروهای دیزلی به کشور نداشته‌ایم، ولی حقوق ورودی لازم بوده است که برای آنها گنجانده شود تا در صورت لزوم قوانین لازم برای آنها وجود داشته باشد.

   برخی معتقدند افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی موجب کاهش ورود این خودروها به کشور می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

خیر! تعرفه خودروهای هیبریدی به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که قطعا موجب می‌شود این دسته از خودروها جذابیت بیشتری برای ورود به کشور داشته باشند. در این زمینه باید به حقوق ورودی خودروهای بنزینی نگاهی داشته باشید. در مقایسه این دو بخش با یکدیگر به‌خوبی مشخص است که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی جذابیت بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارد. در این زمینه لازم است به مثالی اشاره کنم، خودروی هیبریدی-بنزینی با حجم موتور تا 1500 سی‌سی، تعرفه‌اش 15 درصد است؛ در صورتی که تعرفه خودروهای بنزینی تا حجم 1500 سی‌سی 55 درصد در نظر گرفته شده است، این اختلاف در تعرفه قطعا جذابیت خودروهای هیبریدی را در مقایسه با بنزینی‌ها افزایش می‌دهد؛ بنابراین ما تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را با گذشته مقایسه نمی‌کنیم بلکه آنها را با تعرفه واردات خودروهای بنزینی در شرایط کنونی مورد مقایسه قرار می‌دهیم. در هر صورت باید تناسب تعرفه‌ای حفظ می‌شد.

   اما در بحث حقوق ورودی هیبریدی‌های بالای 2500 سی‌سی 100 درصد در نظر گرفته شده است. این موضوع چه اندازه می‌تواند به جذابیت ورود این خودروها به کشور کمک کند؟

واردات خودروهای 2500 سی‌سی در بنزینی و هیبریدی کلا ممنوع است. در تبصره 3 ماده 13 دستورالعمل واردات خودرو تاکید شده که واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی ممنوع است. این خودروها در سواری دیزلی یا هیبریدی تفاوتی نمی‌کند و در کل ورود این خودروها به کشور امکان‌پذیر نیست.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:دنیای اقتصاد

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین