سه شنبه 25 ارديبهشت 1403-20:23 شمسی /5/14/2024 8:23:23 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1614
  • زمان انتشار:شنبه 16 دی 1396-15:55
هدف دولت از افزایش تعرفه هیبریدی‌ها چه بود؟

دستورالعمل جدید واردات خودرو در شرایطی منجر به افزایش حقوق ورودی خودرو به کشور شد که هیات دولت تعرفه خودروهای هیبریدی را نیز از ۴ به ۱۵ تا ۱۰۰ درصد بنابر حجم موتور و میزان مصرف سوخت فسیلی این خودروها افزایش داد. 
تناسب تعرفه‌ای خودروهای بنزینی و هیبریدی

به گزارش خودرونامه، در مورد چرایی اقدام دولت در این زمینه، اظهارنظر‌های متفاوتی بیان می‌شود این در شرایطی است که آنچه دولتی‌ها را مجاب به افزایش تعرفه هیبریدی‌ها کرده ظاهرا مدیریت منابع ارزی کشور بوده است. در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای بنزینی بر اساس حجم موتور به ترتیب ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد تعیین شده است، حال آنکه طی چهار سال گذشته تعرفه ۴۰، ۴۰ و ۵۵ درصد بوده، با این تفاوت که هیبریدها طی همین سال‌ها از تعرفه صفر به چهار درصد رسید. روند صعودی تعرفه خودروهای هیبریدی اگر چه حضور این خودروها را در کشور کمرنگ می‌کند، اما ظاهرا دولت با برنامه‌ریزی برای ایجاد محدودیت در واردات خودروهای بنزینی، محدودیت تازه‌ای نیز برای مسیر دوم واردات محصولات خودرویی قرار داده است. به اعتقاد مسوولان دولتی، کم بودن تعرفه هیبریدها، بسیاری از واردکنندگان را به سمت ورود این خودروها سوق می‌داد، حال آنکه این مساله با مدیریت منابع ارزی کشور تداخل پیدا می‌کرد.

از سوی دیگر اما سیاست‌گذاران صنعتی و تجاری کشور فاصله تعرفه‌ای خودروهای بنزینی و هیبریدی را منجر به گرایش واردکنندگان به ورود هیبرید‌ها می‌خوانند و معتقدند که بازار از این بخش آسیبی نخواهد دید. اما آیا فاصله تعرفه‌ای هیبریدها با بنزینی‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای ورود بیشتر این نوع خودروها به کشور شود؟در حال حاضر بحران کاهش منابع سوخت‌های فسیلی از یکسو و پررنگ شدن مسائل زیست‌محیطی و افزایش آلودگی هوا از سوی دیگر موجب شده تا تولید خودروهای برقی در دنیا افزایش پیدا کند؛ این در شرایطی است که در ردیف تعرفه‌ای که دولت برای محصولات هیبریدی تعیین کرده، خودروهایی که پایه برقی دارند از تعرفه کمتری برخوردار هستند حال آنکه خودروهایی که پایه برقی ندارند برای ورود باید تعرفه بیشتری پرداخت کنند.

در این زمینه چند روز پیش از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات از سوی هیات دولت، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به تصمیمات جدید واردات خودرو درخصوص خودروهای هیبریدی ‌نظراتی را مطرح کرده بود.

به‌طوری‌که وی تاکید داشت رویکرد اصلی وزارت صنعت در واردات خودروهای هیبریدی آن بوده که این خودروها صرفا با سوخت هیبرید یا برقی باشد و از سوخت‌های فسیلی صرفا برای شارژ باتری و نه برای حمل‌و‌نقل استفاده شود. قناتی ادامه داده بود که اگر بنا بر استفاده از سوخت فسیلی در این خودروها باشد، واردات این خودروها با حجم موتور بیش از ۲ هزار سی‌سی و تعرفه خودروهای برقی به معنای ظلم و اجحاف در زمینه آلودگی هوا است.

براساس اظهارات این مسوول وزارت صنعت، آنگونه که به‌نظر می‌رسد، یکی دیگر از دلایل دولت برای افزایش تعرفه هیبریدی‌ها بحث استفاده این خودروها از سوخت‌های فسیلی همچون بنزین و دیزل بوده است.

بنا به استدلال دولت چون خودروهای هیبریدی وارد شده به کشور به جای استفاده از برق بیشتر از سوخت بنزینی بهره می‌برند بنابراین ورود آنها در بحث کاهش مصرف سوخت چندان موثر نبوده است؛ همین موضوع موجب شده که ورود این خودروها به کشور با تعرفه ۴درصدی توجیه لازم را نداشته باشد.

در حال حاضر خودروهای هیبریدی در دو نوع هیبریدی معمولی(بدون پایه برق) و هیبریدی با پایه برق (پلاگین یعنی خودروهایی که پیشرانه برقی آنها بر بنزینی ارجحیت دارد) تولید می‌شود از آنجا که خودروهای هیبریدی وارد شده به کشور بدون پایه برق هستند؛ بنابراین دولت تاکیدی بر واردات آنها با تعرفه کمتر ندارد حال آنکه ورود خودروهای پلاگین نیز به‌نظر می‌رسد نیازمند زیرساخت‌های محکمی برای واردات است.

در این مورد، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: خودروهایی که در حال حاضر به کشور وارد می‌شوند هیبریدی معمولی هستند که این دسته از خودروها از زمان حرکت تا سرعت ۲۰ کیلومتر امکان استفاده از شارژ باتری خود را دارند. وی با بیان اینکه این خودروها هنگام استفاده از پیشرانه احتراق داخلی قابلیت شارژ کردن باتری خود را دارند، می‌گوید: بسیاری از این خودروها در ترافیک‌های شهری کارآیی لازم را دارا هستند. این خودروها در مواقعی که سرعت خودرو کم است از باتری خود استفاده می‌کنند که این موضوع در میزان مصرف سوخت خودرو اثرگذار است.

به این ترتیب، هرچند بسیاری از کارشناسان نسبت به سیاست دولت درخصوص تعرفه واردات خودروهای هیبریدی انتقاداتی را مطرح می‌کنند و این موضوع را موجب کاهش جذابیت ورود خودروهای هیبریدی به کشور عنوان می‌کنند، اما همانطور که گفته شد عدم کارآیی این خودروها در بحث مصرف سوخت و خروج ارز تنها موضوع موثر در این تصمیم دولت نبوده است و در این بین دلایلی چون تناسب میان تعرفه خودروهای بنزینی و هیبریدی نیز مدنظر سیاست‌گذاران کشور است. از آنجا که هیات دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو، حقوق ورودی خودروهای بنزینی در سه حجم موتور تا ۱۵۰۰سی‌سی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی را به ترتیب ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد در نظر گرفته است؛ بنابراین نمی‌توانسته نسبت به حقوق ورودی خودروهای هیبریدی بی‌توجه باشد. براین اساس به منظور تناسب میان تعرفه این دو گروه خودرو، بحث افزایش حقوق ورودی خودروهای هیبریدی براساس حجم‌موتور را نیز مدنظر قرار داده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:دنیای اقتصاد

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین