دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-22:59 شمسی /5/6/2024 10:59:43 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13759
  • زمان انتشار:دوشنبه 2 تير 1399-0:32
شورای رقابت از بازنگری فصلی قیمت خودرو خبر داد

رییس شورای رقابت در شرایطی از عدم بازنگری در فرمول قیمتگذاری خودرو گفته که در عین حال بر تغییر بازه زمانی تعیین نرخ جدید خودروها از یک سال به سه ماه تاکید کرده است. با این حساب، خودروهای پیش فروش شده توسط ایران خودرو و سایپا به احتمال فراوان با سه دور افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
۳   دور افزایش قیمت در انتظار پیش فروشی‌ها
به گزارش خودرونامه، طی چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر برگزاری جلسات مشترک میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت به منظور تغییر روش قیمتگذاری خودرو منتشر شد، اما رییس شورای رقابت امروز آن را تکذیب کرد. آن طور که رضا شیوا در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده، هیچ کمیته‌ای برای بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو تشکیل نشده است. وی اما در اظهارات خود باز هم تاکید کرده که اگر نیاز به تغییر قیمت ها باشد، این اتفاق هر سه ماه یک بار و با توجه به تورم بخشی و البته درخواست خودروسازان رخ خواهد داد. در حال حاضر حدود یک ماه از تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی می گذرد، بنابراین با توجه به اظهارات رییس شورای رقابت، احتمال تغییر قیمت ها در شهریور امسال وجود دارد. همچنین تغییرات احتمالی بعدی طی سال جاری نیز به ترتیب در آذر و اسفند رخ می دهد و سال بعد نیز خرداد ماه، نسبت به تغییر قیمت اقدام خواهد شد. شورای رقابت طی حضور قبلی خود در قیمتگذاری خودرو، معمولا سالی تنها یک بار قیمت ها را تغییر می داد و این موضوع همواره مورد اعتراض خودروسازان بود. آنها معتقد بودند و هستند که بازه زمانی یک ساله برای تغییر قیمت خودروهای داخلی، به تشدید زیان تولید منجر می شود، زیرا نرخ تورم در طول سال تغییر می کند و قیمت مواد اولیه نیز ثابت نیست. به اعتقاد خودروسازان، اصل حضور شورای رقابت در قیمتگذاری، اشتباه و موجب ضرر و زیان آنها است و اینکه قیمت ها نیز سالی یکبار تغییر می کنند، زیانی بیشتر را به صنعت خودرو تحمیل خواهد کرد. در واقع تغییر قیمت خودرو سالی تنها یک بار، سبب می شود خودروسازان همواره از نرخ تورم عقب مانده و بنابراین به زیان انباشته آنها بیشتر و بیشتر افزوده شود. حالا اما شورای رقابت در بازگشت دوباره به پروسه قیمتگذاری خودرو، بازه زمانی بازنگری احتمالی را از سالی یک بار به سالی چهار بار تغییر داده است. هرچند شورای رقابت همچنان روی سیاست های کلی خود (تعیین قیمت بر اساس هزینه های کلی تولید، لحاظ کردن کیفیت در قیمتگذاری و ...) اصرار دارد، با این حال تغییر قیمت ها سالی چهار بار به جای سالی یکبار، می تواند تا حدی به کاهش زیان خودروسازان و البته کمتر شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها کمک کند. با توجه به سیاست جدید شورای رقابت مبنی بر تغییر قیمت خودروها هر سه ماه یکبار، به نظر می رسد طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش خودروسازان نیز منوط به اعلام قیمت های جدید است. به عبارت بهتر، احتمالا فروش های بعدی خودروسازان (شامل فروش فوق العاده و پیش فروش) پس از اعلام قیمت های جدید به اجرا در خواهد آمد. تغییر قیمت احتمالی خودروها (در تابستان امسال) اما مشمول فروش فوق العاده خرداد امسال نخواهد شد، با این حال دامان خودروهای پیش فروشی را خواهد گرفت. ایران خودرو و سایپا نزدیک به 75 هزار دستگاه محصول را با قیمت غیر قطعی در نیمه دوم خرداد امسال پیش فروش کردند، بنابراین سه دور افزایش قیمت احتمالی طی سال جاری، گریبان این محصولات را خواهد گرفت.   
  

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین