• گروه مطلب:
  • کد مطلب:73117
  • زمان انتشار:چهارشنبه 26 آذر 1404-14:24

خودرونامه/ یک کارشناس صنعت خودرو با هشدار نسبت به تشدید ناترازی بنزین و آلودگی هوا اعلام کرد: در صورت بی‌توجهی به توسعه خودروهای هیبریدی، مصرف بنزین کشور در چند سال آینده تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.
نه بنزینی، نه برقی؛ هیبرید تنها نسخه واقع‌بینانه نجات خودرو

به گزارش خودرونامه، بابک صدرایی، کارشناس و فعال صنعت خودرو، معتقد است ریشه ناترازی بنزین و تشدید آلودگی هوا در کشور، حاصل هم‌زمان مجموعه‌ای از عوامل ساختاری است؛ از فرسودگی ناوگان و مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی گرفته تا ضعف فرهنگ مصرف و نبود هم‌پوشانی کارآمد میان حمل‌ونقل عمومی و شخصی.

 وی با اشاره به مقایسه مصرف سوخت ایران با کشورهای توسعه‌یافته گفت: با وجود آنکه تعداد خودروها در ایران کمتر از کشورهایی مانند بریتانیاست، مصرف بنزین چند برابر آنهاست؛ موضوعی که نشان می‌دهد مسئله اصلی صرفاً افزایش تعداد خودروها نیست، بلکه به بهره‌وری پایین ناوگان بازمی‌گردد.

صدرایی با تأکید بر تحولات جهانی صنعت خودرو افزود: خودروسازی جهان به نقطه‌ای رسیده که نه می‌تواند صرفاً بر خودروهای بنزینی تکیه کند و نه امکان گذار سریع و کامل به خودروهای تمام‌برقی وجود دارد. در این میان، خودروهای هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی بهترین گزینه دوره گذار به شمار می‌روند؛ راه‌حلی میانی که با هزینه کمتر، می‌تواند کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا را تا زمان آماده‌شدن زیرساخت‌های برقی محقق کند.

این کارشناس صنعت خودرو هشدار داد: در صورت بی‌توجهی به توسعه خودروهای هیبریدی، مصرف بنزین کشور در چند سال آینده دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. ورود سالانه بیش از یک میلیون خودروی جدید به ناوگان و افزایش سن خودروهای موجود، ناترازی بنزین را تشدید کرده و کشور را در معرض بحران جدی انرژی قرار می‌دهد.

به گفته صدرایی، دولت می‌تواند با اجرای سیاست‌های تشویقی هدفمند، مسیر توسعه خودروهای هیبریدی را هموار کند؛ سیاست‌هایی از جمله کاهش تعرفه و عوارض واردات، ارائه تسهیلات اقساطی، افزایش تنوع محصولات و فرهنگ‌سازی عمومی برای تغییر الگوی مصرف.

وی همچنین حرکت شتاب‌زده به سمت خودروهای تمام‌برقی را در شرایط فعلی غیرواقع‌بینانه دانست و تصریح کرد: نبود زیرساخت شارژ و ناترازی برق، خودروهای برقی را به کالایی لوکس تبدیل کرده که تأثیر ملموسی بر کاهش آلودگی هوا ندارد. از این رو، توسعه هیبرید باید به‌عنوان یک پروژه ملی و مبتنی بر محاسبه دقیق هزینه–فایده دنبال شود.

صدرایی در پایان، نقش دولت، خودروسازان و مردم را یک زنجیره به‌هم‌پیوسته توصیف کرد و گفت: دولت باید بستر و مشوق‌ها را فراهم کند، خودروساز مسیر اجرا را هموار سازد و مردم نیز در این چارچوب همراهی کنند؛ در غیر این صورت، کاهش مصرف سوخت در حد شعار باقی خواهد ماند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.