<div >به گزارش خودرونامه به نقل از مهر، پس از ماهها که از عمر قرعهکشی خودرو میگذشت، از سال ۱۴۰۱ استفاده از سازوکار بورس برای عرضه خودرو به کار گرفته شد؛ منتها با توجه به مخالفت شورای رقابت و البته عدم تمایل وزارت صمت به استفاده از بورس و همچنین حذف بند عرضه خودرو در بورس در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان «نوبتدهی» ابداع شد.<div > <div >
در سیستم نوبتدهی، خودروهای داخلی و مونتاژی بر اساس قیمت دستوری ابلاغشده از سوی شورای رقابت فروخته میشوند و با توجه به وضعیت زیاندهی شرکتها، خودروسازان بهویژه مونتاژکاران تمایلی به استفاده از این سیستم و قیمتهای دستوری ندارند و ترجیح میدهند محصولات خود را با قیمتهایی که از طریق رقابت در بورس کالا تعیین میشود، بفروشند تا ضمن دور زدن قیمتگذاری دستوری، خودروها را با قیمتی نزدیک به قیمت بازار به فروش برسانند.
بر همین اساس حتی پس از اینکه شورای رقابت اعلام کرد هر گونه عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی تلقی شده و پیگرد قانونی دارد، اما باز هم یکی از شرکتهای مونتاژکار اقدام به استفاده از سازوکار بورس برای عرضه خودروهای خود کرد که البته در شب عرضه محصولات این شرکت، جلوی فروش خودرو از بورس کالا گرفته شود. با این وجود، اخیرا محسن علیزاده، عضو شورای عالی بورس، اعلام کرده «شورای عالی بورس با توجه به تفسیری که از قانون ابزارهای مالی دارد سعی میکند شورای رقابت را متقاعد کند تا خودرو در بورس عرضه شود، اما اگر شورای رقابت روی تصمیم قبلی خود اصرار کرد موضوع در مجلس دنبال خواهد شد.» در این مورد، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابطعمومی شورای رقابت، گفت: شورای رقابت همچنان از دستورالعمل ۵۴۳ خود مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس کالا پیروی خواهد کرد و اگر نهادهای دیگری مانند مجلس تصمیمی بگیرند، قابل احترام است.