به گزارش خبرنگار خودرونامه، بهارستانی ها در نطق های میان دستور خود بر "خودرو" تمرکز کرده و با انتقاد از غول های جاده مخصوص، از رشد شدید قیمت و ضعف کیفی انتقاد کردند. آنها همچنین خواستار آزادسازی واردات خودرو در راستای کاهش قیمت و افزایش کیفیت شدند به مخالفان ازسرگیری ورود خودرو به کشور تاختند.
خودرونامه اهم اظهارات نمایندگان مجلس را به روایت خبرگزاری ملت در ذیل آورده است.
تذکر برقی به وزیر صمت
مردم شاهین شهر در مجلس به وزیر صمت لزوم تولید خودروهای برقی توسط شرکتهای خودروسازی را متذکر شد. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس به رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت لزوم ساخت و تولید خودروهای برقی را متذکر شد. در تذکر نماینده شاهین شهر به وزیر صمت آمده است: در راستای نامگذاری سال 1401 توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال زایی و برای تحقق عملی این شعار و با توجه به تبعات اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و غیره ناشی از افزایش مصرف روزانه بنزین که تا حدود ۱۳۱ میلیون لیتر در ایام تعطیلات نوروز رسیده که علاوه بر افزایش هزینه اقتصاد خانوارها، به دلیل پرداخت سهم بیشتر یارانه انرژی باعث افزایش هزینههای دولت نیز گردیده است.
حاجی دلیگانی در تذکر به فاطمی امین خود تاکید کرده با توجه به هزینه بالای تولید بنزین و همچنین در جهت رفع مشکل آلودگی گسترده هوا و تغییرات اقلیمی که به واسطه عدم زیر ساختهای لازم در این حوزه بوجود آمده است ضروریست به حوزه فناوری خودروهای برقی، هیبریدی ورود کرده تا ضمن رفع مشکلات موجود، حداقل مطابق خودروسازهای جهان پیشرفت قابل توجهای داشته باشیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.
انحصار عامل افت کیفی و رشد قیمت
نماینده دهلران در مجلس گفت: کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و قیمت بالای آنها در سایه انحصار و فضای عدم رقابت اتفاق میافتد. بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران در مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس در نطق میاندستور، با بیان اینکه اولویت اصلی کشور رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است، اظهار کرد: ضمن تشکر از تلاشهای رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت مردم بیصبرانه منتظر تحقق برنامههای دولت و وزرای هستند که از مجلس رأی اعتماد گرفتهاند. عضو مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس در ادامه به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: کیفیت پایین خودروهای تولید داخل همراه با افزایش روزانه قیمت آنها در سایه انحصار و فضای عدم رقابت اتفاق میافتد. علیزاده ادامه داد: چرا با حذف عجیب مصوبه واردات خودرو از بودجه 1401 مواجه شدیم؟ لازم است مجلس انقلابی در این حوزه وارد شده و شفافسازی کند.
پاشنه آشیل خودرویی دولت
نماینده مردم بهار و کبوتر آهنگ گفت که مخالفت با واردات خودرو نشان داد که رانتها و فساد موجود در تولید و توزیع خودرو موضوعی غیرقابل کتمان است. فتح الله توسلی در جلسه علنی روز گذشته مجلس از افزایش قیمت خودرو انتقاد کرد و گفت: خودرو به آرزویی دست نیافتنی برای مردم و به پاشنه آشیل دولت بدل شده است. این نماینده مجلس تاکید کرد افزایش قیمت خودرو در کنار کاهش کیفیت آن به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
توسلی معتقد است مخالفت با واردات خودرو نشان داد که رانتها و فساد موجود در تولید و توزیع خودرو موضوعی غیرقابل کتمان است.
خودرو به بورس برود
ایرنا: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: بورس کالا بهترین بستر برای حراج واقعی در کشور است که میتواند زمینهساز کاهش و حذف حباب قیمتها در بازار خودرو باشد. مهدی طغیانی در خصوص واگذاری سهام ۲ شرکت خودروسازی ایرانخودرو و سایپا، اظهار کرد: گرچه در این سالها بخشی از سهام شرکتهای خودروسازی در بورس عرضه شده و به نوعی فرآیند خصوصیسازی شکل گرفته است، اما همچنان اداره این شرکتها دولتی است و عمده اعضای هیئت مدیره این ۲ خودروساز توسط سهامداران دولتی منصوب میشوند.
وی گفت: اگر مدیریت سهام دولت در این شرکتها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و نحوه تصمیمگیری این خودروسازها نیز مانند دیگر شرکتها انجام شود؛ به طور حتم این شرکتها میتوانند به سمت کارایی بیشتر و کاهش هزینه های تولید حرکت کنند. طغیانی اضافه کرد: اگر دولت در جایگاه خود به عنوان ناظر، سیاست گذار، تولید کننده و خودروسازان قرار گیرد، به نظر میرسد، مشکل خودروسازان برطرف شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: از دلایل عمدهای که دولت موفق به باز کردن کلاف سردرگم و پیچیده خودروسازی نمیشود، این است که برخی از مسوولان در قالب سیاستگذار، ناظر است و نیز در تولید نقش دارند.
وی در خصوص فروش خودرو در بورس هم گفت: در این شرایط که خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شده است، بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت پیش بردن فروش خودرو به سمت حراجهای واقعی است تا به دست دلالان بازار نیافتد. طغیانی خاطرنشان کرد: بورس کالا بهترین و شاید به روزترین سیستمی است که حراج واقعی در کشور را رقم میزند، ایرادات آن برطرف شده و سامانههای مشخصی دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: فروش خودرو در بورس کالا تصمیم بسیار خوبی است؛ اگر بتوان این اقدام را برای خودروهای پرتیراژ انجام داد و همچنین ورود به بورس نیز تسهیل شود؛ به نظر میرسد بورس کالا بتواند حباب بازار را از بین ببرد.
مقصر گرانی خودرو کیست؟
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت از انتصاب فرشاد مقیمی در این وزارتخانه پس از عزل از مدیرعاملی ایران خودرو انتقاد کرد. علی موسوی درباره افزایش قیمت خودرو گفت: مشکل کشور عدم اراده مسئولان در مقابله با گرانیها است و باید در گرانی خودرو مقصر اصلی را معرفی کنیم. نماینده ملکان در مجلس ادامه داد: وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعاملان سایپا و ایران خودرو را تغییر میدهد چرا اقدامی جدی برای مبارزه با فساد در این صنعت نمیکند؟