طی دو سه ماه گذشته دو محصول جدید که اتفاقاً ایرانخودرو و سایپا تبلیغات فراوانی درباره آنها انجام دادند، به خطوط تولید خودروسازی کشور اضافه شدند.
ایران خودروییها "تارا" را رو کردند و سایپاییها "شاهین" را. هر دو خودرو نیز پیش فروش شدند و گفته میشود عرضه شاهین تا انتهای سال جاری آغاز خواهد شد و تار هم اوایل سال آینده به بازار میآید.
این در حالی است که هنوز به جز مطالب منحصر به ایران خودرو و سایپا، جزئیات دیگری درباره سطح کیفی تارا و شاهین در دست نیست. به عبارتی، تارا و شاهین هم اکنون به هندوانههای دربستهای میمانند که ظاهر عامه پسندی دارند، اما درونشان آشکار نیست. در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران متولی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به شمار میرود که هر ماه گزارش مربوطه را تهیه و اعلام میکند.
با وجود آنکه دو سه ماه از آغاز تولید تارا و شاهین میگذرد، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش اخیر خود (مربوط به دی ماه) نامی از هیچ یک از آنها نبرده است. بنابراین در حالی که خودروهای موردنظر تا چندی دیگر عرضه خواهند شد، اطلاعات کیفی مستقلی از شرکتهای سازندهشان، در دست نیست. این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله اینکه تیراژ تارا و شاهین به حدنصاب مدنظر شرکت بازرسی برای بررسی کیفی، نرسیده است. احتمال دیگر اما این است ایران خودرو و سایپا اجازه دسترسی بازرسان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد را به تارا و شاهین نداده باشند.
تارا و شاهین حکم برگ برنده دو خودروساز بزرگ کشور را برای آنها دارند و ایران خودرو و سایپا نمیخواهند همین ابتدای کار، کیفیت نوبرانه هایشان زیر سؤال برود. این دو محصول در یکی از سختترین دورانهای خودروسازی کشور تولید شدهاند و محصولاتی به اصطلاح تحریم زده به شمار میروند و از همین رو افکار عمومی با دیده تردید به کیفیت آنها مینگرند. این تردید تازه منهای دید منفی کلی شهروندان ایرانی به خودروهای داخلی است.