به گزارش خودرونامه به نقل از خبر خودرو، محمدرضا تقیگنجی تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنعت تایر را ویرانکننده توصیف کرد و درخصوص احتمال افزایش قیمت تایر تا پایان سال گفت: «مجوز افزایش قیمت تایر صادر نمیشود. متاسفانه نرخگذاری در صنعت تایر دستوری است و تایرسازان با ۳۰درصد زیان تولید میکنند.»
وی درخصوص روند تولید تحتتاثیر افزایش نرخ ارز افزود: «در کمال ناباوری با وجود زیان ۳۰درصدی، تولید با ظرفیت ۹۹.۸درصد انجام میشود.»
عضو هیاتمدیره انجمن صنفی صنعت تایر درخصوص وضعیت تولید تایرهای بایاس و سیمی بیان کرد: «تمام کارخانهها فعال هستند و با حداکثر ظرفیت تولید میکنند اما متاسفانه سودی نمیبرند، در حالی که هدف از تولید تحصیل سود است. در شرایط زیاندهی چه کسانی پاسخگوی سهامداران این صنعت خواهند بود که بر اعمال قیمتگذاری دستوری اصرار میورزند؟»
تقیگنجی با بیان اینکه صنعت تایر در هر دو حوزه تایرهای سبک و سنگین به میزان ۳۰درصد زیانده است، در خصوص وضعیت عرضه تایر در بورس تصریح کرد: «مجوز عرضه در بورس صادر نشد.»
وی درباره مشکلات تایرسازان با ثبت در سامانه جامع تجارت ایران بیان کرد: «کالای تایر، با وجود ثبت در این سامانه ازسوی تولیدکنندگان با ۵۰ درصد افزایش قیمت در بازار به فروش میرسد. پس از ثبت تولید در این سامانه، سازمان حمایت مصرفکنندگان وظیفه نظارت و پیگیری قیمتها در بازار را برعهده دارد.»
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: «چگونه ممکن است یک حلقه تایر پراید با قیمت ۴۸۰ هزار تومان و یک جفت آن با ۹درصد ارزش افزوده یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شود و پس از ثبت آماری توسط تایرسازان، در بازار با قیمت یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به فروش برسد.»
تقیگنجی در پایان تصریح کرد: «تایرهای تولیدی انجمن صنفی در تمام سایزها و حلقهبهحلقه در سامانه جامع تجارت به ثبت میرسند.»