به گزارش خودرونامه، بنابر گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد با استناد به داده های انجمن قطعه سازان تهیه کرده، دو خودروساز بزرگ کشور طی یک بازه زمانی تقریبا ۸ ماهه (حدفاصل خرداد تا دی ۹۹)، مجموعا ۳۵ طرح فروش را اجرا کردهاند و این در شرایطی است که حدود ۴۳ میلیون تقاضا برای تنها ۵۷۵ هزار دستگاه خودرو به ثبت رسیده است.
این ارقام نشان میدهد بازار خودرو تحتتاثیر سیاست قیمتگذاری دستوری و رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، با چه تقاضای کاذب عظیمی مواجه است. یک محاسبه سرانگشتی نشان میدهد به ازای هر 74 تقاضا یک خودرو عرضه شده و بهعبارتی متوسط شانس برندهشدن در طرحهای فروش، یک به 74 بوده است.
در واقع از هر 74 نفر (تقاضا)، یکی در قرعهکشی فروش خودروسازان برنده شده است. با وجود ناکارآمدی قیمت گذاری دستوری و قرعه کشی، سیاست گذاران همچنان بر اجرای آنها اصرار دارند و حالا خودروسازان امیدوارند در دولت بعد، بساط این سیاست برچیده شود.