به گزارش خودرونامه، گردهمایی بزرگ قطعه سازان کشور با هدف چشم انداز این صنعت در سالجاری و شناسایی فرصت ها و چالش ها با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی برگزار شد.
در ابتدای این گردهمایی فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان در گردهمایی بزرگ قطعه سازان اظهار کرد: صنعت خودرو 19.5 درصد از ارزش افزوده، 4 درصد از تولید ناخالص داخلی و 5 میلیونی از اشتغال کل کشور را در اختیار دارد.
او ادامه داد: این آمار سبب شده تا صنعت خودرو پس از نفت بزرگترین صنعت راهبردی کشور باشد و در راس تحریم ها قرار گیرد.
بهنیا افزود: اگر صنعت قطعه سازی تحریم شود ضربه زیادی به صنعت خودرو کشور وارد می شود. انتظار است که همه ارکان کشور بکوشند تا امسال به معنای واقعی سال رونق تولید باشد.
او ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان از تسهیلات مصوب 11 هزار میلیارد تومانی دولت هنوز پرداخت نشده و امیدواریم که پرداخت این تسهیلات در اولویت قرار گیرد تا صنعت خودرو کشور رونق گیرد.
در ادامه مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در گردهمایی بزرگ قطعه سازان کشور در هتل المپیک تهران گفت: سال 97 سال سختی برای صنعت قطعه سازی بود و همان زمان هشدار داده شد اگر برای صنعت قطعه سازی کاری نکنیم، این صنعت با مشکلات جدی مواجه می شود.
او افزود: هجمه های رسانه ای از سوی صدا و سیما بزرگترین ضربه را به صنعت خودرو و قطعه سازی وارد کرد. از سویی قیمت مواد اولیه اعم از مس، فولاد و . . . در سال گذشته 2.5 برابر افزایش یافت.
بیگلو افزود: سرکوب قیمت خودرو در سال گذشته زیان 11 هزار میلیارد تومانی به این صنعت وارد کرد. نکته دیگر، چرا همه صنعت خودرو را مقصر می دانند و به این صنعت حمله می کنند در حالی که این صنعت در صدر لیست تحریم ها قرار گرفته است.
او ادامه داد: 140 هزار نفر در صنعت قطعه سازی بیکار شدند و تیراژ تولید خودرو در مهرماه گذشته 70 درصد کاهش یافت.
بیگلو افزود: از پاییز گذشته دو دستاورد بزرگ داشتیم. اول شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو کنار رفت. دوم مصوبه 11 هزار تومانی برای حمایت از دولت گرفتیم که چهار هزار تومان آن را به صورت تسهیلات دریافت کردیم و سبب شد قطعه سازان طلب خود را دریافت کنند که نتیجه این اقدامات باعث افزایش تولید خودرو شد.
او گفت: ما چهار خواسته از سیاستگذاران داریم. اول: 7 هزار میلیارد تومان از 11 هزار میلیارد تومان را هنوز دریافت نکرده ایم. اگر نمی توانند تا آخر فروردین به صورت یورویی بدهند به دنبال راهکار دیگری باشند. دوم: قیمت گذاری باید اصلاح شود و قطعات به قیمت واقعی در اختیار مشتریان قرار گیرد نه دستوری. سوم: کانال ارزی غیر بانکی اما مطمئن نیاز داریم. صرافی ها را برای صنعت قطعه باز کنید چرا که اگر ارز افزایش یابد تبعات کمتری دارد و چهارم: بیمه، مالیات و مطالبات دولت را چگونه باید پرداخت کنیم. در سال گذشته سود نکرده ایم و نداریم که پرداخت کنیم. دو سال صنعت قطعه را از مالیات و بیمه معاف کنید.
◽مدیرعامل ایران خودرو: صنعت خودرو دنیا به اندازه یک کشور 70 میلیونی است
هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو دیگر سخنران همایش بزرگ قطعه سازان بود که به نمایندگی از شرکت های خدروساز پشت تریبون قرار گرفت. او اظهار کرد: در جهان 95 میلیون خودرو تولید می شود. 70 میلیون نفر اشتغال دارند. گردش مالی این صنعت در دنیا 3 هزار میلیارد دلار است. این آمار نشان می دهد که صنعت خودرو یک کشور 70 میلیون نفری است.
او افزود: در کمتر کشوری دیده می شود که تعرفه واردات خودرو پایین باشد. اگر صنعت خودرو نداشتیم مجبور بودیم سالانه 22 میلیارد دلار واردات خودرو داشته باشیم. نیاز صنعت خودرو سالانه حداکثر 4 میلیارد دلار است.
یکه زارع مطرح کرد: آمریکا در بحران مالی خود به خودروسازان 17 میلیارد دلار وام داد اما در ایران مرتب به این صنعت که گردش ریالی آن سالانه 105 هزار میلیارد تومان است هجمه وارد می کند.
او ادامه داد: اگر صنعت خودرو تعطیل شود، سالانه دولت باید 15 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری بدهد اما حاضر نیست برای حفظ این صنعت نصف این مبلغ را پرداخت کند.
یکه زارع افزود: سالانه در دنیا 114 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می شود که در ایران این رقم بسیار پایین است. وقتی خودروساز خواهیم بود که پلت فورم خودمان را داشته باشیم.
او با بیان اینکه از سال 92 تا 97 مجموعا 17 درصد اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده شد، گفت: قطعه سازان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی خود را به روز کنند و سطح تکنولوژی شان را بالا ببرند.
◽5 برنامه ویژه وزارت صمت برای 98
رضا رحمانی، وزیر صمت آخرین سخنران گردهمایی بزرگ قطعه سازان کشور بود. او گفت: از قطعه سازان کشور که در ماه های گذشته نگذاشتند شمع صنعت خودرو خاموش شود تشکر می کنم چرا که برخی تحلیل ها حاکی از آن بود که صنعت خودرو به سختی به حیات خود ادامه می دهند.
وزیر صمت افزود: در ماه های گذشته در فضای مجازی حرف های زیادی علیه بنده و همکاران بنده زده شده است. در روزهای اول که به عنوان وزیر انتخاب شدم صنعت خودرو و قطعه بسیار در معرض خطر بود. تولید روزانه سایپا 400 و ایران خودرو 800 دستگاه بود.
او گفت: خودروها ناقص تولید می شد. اما آخر اسفند تولید روزانه 4 هزار دستگاه شد و تولید چند برابر شد. همه ناملایمات را به جان خریدم که تولید کشور حفظ شود. به ویژه صنعت قطعه سازی که حدود 600 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.
رحمانی افزود: از قطعه سازان خواستم که هر طور شده این صنعت را حفظ کنند که این اتفاق افتاد و نتیجه آن 4 برابر شدن تولید خودرو در روز بود این درحالی بود که قطعه سازان نامه نوشته بودند صنعت قطعه سازی دو هفته بیشتر دوام نخواهد آورد
او افزود: با تقاضای کثیری در سال گذشته روبه رو بودیم بطوریکه یک میلیون خودرو پیش فروش شده بود
منابع مالی بسیار محدود بود و نظام بانکی هم نمی توانست این منابع را تامین کند
وزیر صمت با بیان اینکه مردم در جریان باشند که چه اتفاقی افتاده و چگونه صنعت خودرو حفظ شد،اظهار کرد:
برای سال 98 پکیجی برای صنعت خودرو آماده کرده ایم چون سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی و اشتغال دارد و متناسب با این توانمندی ها باید برنامه ریزی کرد.
رحمانی افزود: هر قطعه ای که در داخل قابلیت تولید دارد را باید تولید کنیم و حتی این موضوع به فرهنگ تبدیل شود و انتظارم از خودروسازان این است که این راه را ادامه دهند
وزیر صمت گفت: خودروسازان ما نباید دنبال قطعه سازی بروند چون در 15 استان قطعه سازی صورت می گیرد.
خودروسازان تا پایان شهریور اموال غیر تولیدی و تا پایان سال شرکت های وابسته خود را واگذار کنند.
رحمانی ادامه داد: ساخت داخل، صادرات به کشورهای همسایه، معدن، بازار و فناوری پنج رویکرد مهم وزارت صمت در سال 98 است.
او گفت: کشورهای همسایه دو درصد نیاز خود را از ایران تامین می کنند که رقم آن 25 میلیارد دلار است. اگر این دو درصد به چهار درصد تبدیل شد رقم آن به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.
وزیر صمت افزود: در بورس باید جلوی دلالی گرفته شود. دو معاونت وزارت به این موضوع ورود کرده اند.