• گروه مطلب:
  • کد مطلب:16006
  • زمان انتشار:پنجشنبه 9 مرداد 1399-9:26
قطعه سازان بر سر صادرات مواد معدنی اختلاف نظر دارند

در حالی که چند هفته پیش اخباری مبنی بر تامین ارز موردنیاز خودروسازان و قطعه سازان توسط ایمیدرو مطرح شده بود، حالا خبر می رسد مسوولان این شرکت پیشنهاد صادرات مواد معدنی را در راستای تامین ارز، به صنایع خودرو و قطعه داده اند.
نه به هدیه خدادادی

آن طور که مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با "فارس" عنوان کرده، مسئولان ایمیدرو پیشنهاد داده اند قطعه‌سازان صادرات محصولات معدنی از جمله مس، فولاد، آلومینیوم و سیمان را انجام و از ارز حاصل از آن برای واردات قطعات استفاده کنند. به گفته وی، این پیشنها اما با مخالفت قطعه سازان مواجه شده است. این گفته بیگلو در حالی است که گویا بر سر تامین ارز از محل صادرات مواد معدنی، میان قطعه سازان اختلاف نظر وجود دارد و این موضوع مورد موافقت یا مخالفت مطلق آنها نیست. به گفته یکی از فعالان صنعت قطعه، می توان به واسطه صادرات مواد معدنی به ویژه فولاد، بخشی از ارز موردنیاز قطعه سازان را تامین کرد. وی که نخواست نامش فاش شود، معتقد است در شرایط فعلی کشور (کمبود منابع ارزی) تولیدکنندگان و به ویژه خودروسازان و قطعه سازان باید از همه راه های ممکن برای تامین ارز موردنیاز خود استفاده کنند تا تولید به اصطلاح نخوابد.

داستان ارزی ایمیدرو و صنایع خودرو و قطعه اما از ماه ها پیش شروع شد، آنجاکه خداداد غریب پور مدیعامل ایمیدرو اعلام کرد این سازمان حاضر به همکاری با خودروسازان و قطعه سازان در راستای تامین ارز موردنیازشان است. چند هفته پیش نیز اعلام شد بخشی از ارز موردنیاز خودروسازان و قطعه سازان برای ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک، توسط ایمیدرو تامین شده است. قرار بود با ترخیص قطعات و مواد اولیه مانده در گمرک که به مشکل تخصیص ارز برخورده بودند، ضمن بهبود تولید قطعات و خودرو، محصولات ناقص مانده در پارکینگ خودروسازان نیز به تدریج تکمیل و روانه بازار شوند. حالا اما ظاهرا داستان مشکل ارزی قطعات و مواد اولیه دپویی در گمرک پابرجاست و نزدیک به 400 میلیون دلار برای ترخیص آنها نیاز است. با توجه به این ماجرا (تداوم رسوب قطعات و مواد اولیه صنایع خودرو و قطعه در گمرک)، یا ارز ایمیدرو به خودروسازان و قطعه سازان نرسیده و یا رسیده و کفاف نداده است. در این شرایط اما پیشنهاد ایمیدرو بابت صادرات مواد معدنی توسط قطعه سازان، مورد موافقت همه آنها قرار نگرفته و بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود دارد. این در شرایطی است که به دلیل کمبود منابع ارزی، دولت توان تخصیص ارز لازم و کافی را به صنایع خودرو و قطعه ندارد و طبعا ادامه این شرایط به افت تولید قطعات و خودروها منجر خواهد شد. در همین تیر ماه و نسبت به خرداد، تولید ماهانه خودروسازان کمی پایین آمد که این موضوع بی ارتباط با روند تامین قطعات (چه از داخل و چه از خارج) نیست. بخشی از ارز موردنیاز صنایع خودرو و قطعه صرف واردات قطعات و بخشی دیگر هم صرف تامین مواد اولیه می شود و بنابراین ارز که به میزان کافی در دسترس نباشد، هم تولید قطعه مختل می شود و هم خودرو. در این شرایط باید منتظر ماند و دید قطعه سازان بر سر پیشنهاد ایمیدرو به توافق می رسند و بخشی از ارز موردنیاز خود را از مسیر صادرات مواد معدنی تامین خواهند کرد، یا در نهایت راهکار دیگری برای حل این مسئله لحاظ خواهد شد.

   


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.