چهارشنبه 29 فروردين 1403-0:57 شمسی /4/17/2024 12:57:20 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:8154
  • زمان انتشار:يکشنبه 20 بهمن 1398-0:20
خودروسازان تجدید ارزیابی اموال خود را آغاز کرده‌اند

دو خودروساز بزرگ کشور به کمک تجدید ارزیابی، عملیات خروج از ورشکستگی را آغاز کرده اند و احتمالا نتایج آن را تا پایان سال در بورس ثبت خواهند کرد. ایران خودرو و سایپا که به دلیل زیان انباشته بالا، در شمول ماده 141 قانون تجارت (ورشکستگی) قرار گرفته اند قصد دارند از طریق به روز کردن ارزش اموال و دارایی های خود، ضمن خروج از ورشکستگی، مانع قانونی دریافت تسهیلات بانکی را نیز بردارند. 
عملیات خروج از ورشکستگی

 تلاش آبی و نارنجی برای خروج از ورشکستگی

در حالی قرار است پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار گیرد که ایران خودرو و سایپا باید ابتدا از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند و تنها راه عبور از این مانع نیز تجدید ارزیابی است.

از همین رو، آبی و نارنجی های جاده مخصوص تجدید ارزیابی اموال و دارایی خود را آغاز کرده اند تا بدین واسطه از محدود ورشکستگی خارج و مانع قانونی پرداخت تسهیلات به آنها برداشته شود.

منظور از تجدید ارزیابی، به روز رسانی ارزش اموال و دارایی ها است که خودروسازان معمولا این حربه را در راستای افزایش سرمایه و یا خروج از ورشکستگی به کار می گیرند. 

طبق آخرین گزارش های ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، هم ایران خودرو و هم سایپا مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و عملا ورشکسته به حساب می آیند.

طبق این قانون، هر شرکتی که زیان انباشته آن از نصف سرمایه اش بیشتر شود، ورشکسته است و یا باید اعلام ورشکستگی کند و یا اقدامات لازم برای خروج از این وضع را انجام دهد.

بر اساس آمار مربوط به نیمسال 98، ایران خودرو با سرمایه ثبتی یک هزار و 530 میلیارد تومانی، بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. سایپا هم که سرمایه ثبتی آن کمتر از چهار هزار میلیارد تومان بوده، بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان زیان انباشته حاصل کرده است.

با این حساب، زیان هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور نه تنها از نصف سرمایه ثبتی بلکه از کل آن نیز بیشتر بوده و این موضوع نشان از وخامت اوضاع در بخش به اصطلاح دولتی صنعت خودرو دارد.

حالا ایران خودرو و سایپا قصد دارند هم برای خروج از ورشکستگی و هم بابت دریافت تسهیلات جدید، تجدید ارزیابی انجام دهند، اقدامی که از چند هفته قبل آغاز و احتمالا تا پیش از پایان سال عملی خواهد شد.

بنابر اخبار رسیده، املاک، زمین ها، دارایی ها و حتی ماشین آلات ایران خودرو و سایپا در لیست تجدید ارزیابی قرار گرفته اند که البته سعی ایران خودرو و سایپا بر این است که تا حد امکان مورد آخر (ماشین آلات) مورد تجدید ارزیابی قرار نگیرد. 

همچنین گفته می شود ایران خودرو قصد دارد سرمایه ثبتی خود را نزدیک به دو هزار و 300 درصد افزایش دهد که در این صورت، رقم سرمایه این شرکت به رقمی بیش از 35 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

با احتساب این رقم، ایران خودرو از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج خواهد شد، زیرا زیان انباشته اش کمتر از نصف سرمایه ثبتی خواهد شد.

در مورد میزان افزایش سرمایه سایپا خبری در دست نیست، هرچند این شرکت برای خروج از ورشکستگی باید سرمایه ثبتی اش را حداقل 5/5 برابر افزایش دهد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین