بنابر آمار اعلامی سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت به سامانه کدال بورس (وزارت صمت همچنان آمار تولید خودرو را در سال جاری منتشر نمیکند) تولید محصولات سواری آنها در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت بیش از پنجدرصدی را نشان میدهد. ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو تا پایان مهر امسال، بیش از نیممیلیون دستگاه محصول سواری را به تولید رساندهاند.
در مقایسه با افت تولید حدودا ۱۰درصدی خودروسازان طی نیمه نخست امسال (نسبت به مدت مشابه پارسال)، نرخ افت تولید نصف شده است. بنابراین به نظر میرسد خودروسازان از برخی چالشهای نیمه نخست سال مانند کمبود ارز (تا حدی) و بیبرقی (به طور کامل) عبور کردهاند. از همین رو، سرعت تولید آنها کمی بالا رفته است، هرچند هنوز مطابق با برنامه وزارت صمت پیش نرفته است.
با توجه به تولید نیم میلیون دستگاهی خودروسازان و با در نظر گرفتن برنامه تولید یکمیلیوندستگاهی سواریها در سال جاری (برنامه مدنظر وزارت صمت برای تولید خودروهای سواری در بخش دولتی)سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهرماه ۵۰درصد از این برنامه را محقق کردهاند. بنابراین اگر قرار است برنامه تولید یکمیلیوندستگاهی مدنظر وزارت صمت محقق شود، خودروسازان باید در پنج ماه باقیمانده از سال ۵۰۰هزار دستگاه محصول دیگر را تولید کنند.
برای رسیدن به این تیراژ، خودروسازان باید به طور متوسط ماهی ۱۰۰هزار دستگاه محصول سواری را در ماههای باقیمانده از سال به تولید برسانند؛ اتفاقی که با توجه به شرایط خودروسازی کشور، بهخصوص کمبود نقدینگی و محدودیت ارزی، در رخ دادن آن تردید وجود دارد، هرچند غیرممکن هم نیست.
بهبود تولید ماهانه
بررسی آمار تولید خودروسازان در مهر ماه امسال و مقایسه آن با ماه قبل - شهریور - نشان میدهد تولید ماهانه آنها رشد داشته است.
طبق آمار، خودروسازان در شهریور امسال حدود ۷۲هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، اما در مهرماه، تیراژ آنها به ۸۴هزار و ۲۴۶دستگاه رسیده است. بنابراین تولید ماهانه خودروسازان بزرگ وابسته به دولت، حدود ۱۷درصد بالا رفته است.
در حالت تفکیکی، ایرانخودرو در مهرماه امسال ۴۸هزار و ۲۰دستگاه تولید داشته که در مقایسه با تیراژ ۴۳هزار و ۵۸۲دستگاهی شهریور، از رشد بیش از ۱۰درصدی حکایت دارد.
سایپا نیز تولید ۲۵هزار و ۱۱۳دستگاهی در نخستین ماه پاییز داشته که در مقایسه با تیراژ ۲۰هزار و ۲۹۹دستگاهی شهریور رشدی حدودا ۲۴درصدی را به خود میبیند.
همچنین پارسخودرو که تولید ۱۱هزار و ۱۱۳دستگاهی در مهرماه داشته، نسبت به تیراژ هشتهزار و ۲۱دستگاهی در شهریور رشد حدودا هزاردستگاهی را تجربه کرده است.
تولید کل سه خودروساز بزرگ کشور در مهرماه امسال نسبت به مرداد حدود ۳۹درصد بالارفته است.
جزئیات کارنامه تولید ۷ماهه خودرو
بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایرانخودرو توانسته در هفت ماه امسال حدود ۲۹۰هزار دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این شرکت در هفت ماه مشابه سال گذشته، حدودا ۲۹۹هزار دستگاه تولید داشت.
بنابراین تیراژ این شرکت نسبت به هفت ماه مشابه پارسال افت حدودا ۹هزار دستگاهی، معادل سهدرصد، را تجربه کرده است.
ایرانخودرو در هفت ماه امسال مانند قبل بیشترین تولید خود را به مدلهای پژو اختصاص داده است. این در حالی است که ایرانخودرو درحالحاضر فقط پژو ۲۰۷ را از این خانواده به تولید میرساند.
این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، حدود ۱۰۳هزار دستگاه پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید ۱۶۲هزار و ۷۱۳دستگاهی خانواده پژو در هفت ماه مشابه پارسال، ایرانخودروییها در تولید اعضای این خانواده افت حدودا ۳۷درصدی داشتهاند.
در بین دیگر محصولات ایرانخودرو، گروه سورن تیراژ ۶۲هزار و ۵۰۵دستگاهی را در هفت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ حدودا ۳۰هزار دستگاهی این گروه خودرویی در هفت ماه پارسال، ایرانخودروییها توانستهاند تولید در این گروه را بیش از دو برابر کنند.
طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا نیز در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ بیشتری داشته است. ایرانخودرو اعلام کرده در هفت ماه امسال ۴۹هزار و ۵۴۸دستگاه دنا را به تولید رسانده است. بنابراین با توجه به تیراژ ۴۷هزار و ۲۲۴دستگاهی این خودرو در هفت ماه پارسال، تولید دنا نزدیک به پنجدرصد بالا رفته است.
اما دیگر محصول ایرانخودرو به نام رانا هفت ماه امسال را نیز با افت پشتسر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشرشده در کدال، تا پایان مهر امسال ۹هزار و ۸۲۲دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. بنابراین با در نظر گرفتن تیراژ حدودا ۱۲هزار دستگاهی مدت مشابه پارسال، تولید رانا بیش از ۱۸درصد افت را به خود میبیند.
ایرانخودروییها در هفت ماه امسال هشتهزار و ۸۳۹دستگاه هایما را نیز مونتاژ کردهاند، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی بیش از ۱۱هزار و ۸۰۰دستگاه بود. بنابراین مونتاژ هایما در هفت ماه امسال حدود ۲۵درصد افت کرده است.
طبق آمار منتشره در کدال، ایرانخودرو در هفت ماه امسال بالغ بر ۳۹هزار دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در هفت ماه پارسال ۲۵هزار دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید تارا در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴هزار دستگاهی، معادل بیش از ۶۷درصد را به ثبت رسانده است.
در آمار تولید ایرانخودرو اما آیتمی به نام خودروهای تولیدی تجارینشده سایتها وجود دارد که عدد درجشده در مقابل آن، چهارهزار و ۴۸۴دستگاه است. این خودروها احتمالا به دلیل کسری قطعات و تحت عنوان محصول ناقص، انبار شدهاند؛ بنابراین با این فرض، تا وقتی کسری قطعاتشان تامین نشود، امکان تجاریسازی نخواهند داشت.
از ایرانخودرو بگذریم و سراغ گروه سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در هفت ماه امسال نیز به خانواده ایکس ۲۰۰ (کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. سایپا به کدال اعلام کرده که تولید محصولات سواری این شرکت در هفتماه امسال حدودا ۱۶۱هزار و ۲۰۰دستگاه بوده است.
با توجه به تیراژ ۱۷۰هزار و ۴۶۱دستگاهی هفت ماه پارسال، تولید دومین خودروساز بزرگ ایران بیش از ۹هزار دستگاه، معادل حدودا ۵.۵درصد، پایین آمده است.
طبق آمار منتشره در کدال، سایپا در تولید خانواده ایکس ۲۰۰ آمار بیش از ۱۲۰هزار دستگاهی را طی هفت ماه سال جاری از خود به جا گذاشته است. با توجه به تولید بیش از ۱۴۱هزار دستگاهی این گروه خودرویی در هفت ماه پارسال، تیراژ خانواده ایکس ۲۰۰ حدود ۱۵درصد افت را نشان میدهد.
در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا همچنین توانسته ۳۰هزار و ۶۹۹ دستگاه شاهین معمولی و اتومات را به تولید برساند. این در حالی است که طی هفت ماه سال گذشته تیراژ شاهین حدود ۲۸هزار دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به هفت ماه مشابه پارسال افزایش حدودا ۲۷۰۰دستگاهی معادل ۱۰درصد داشته است.
دومین خودروساز ایران اما در بازه زمانی تحت بررسی، حتی یک دستگاه آریا اتومات هم تولید نکرده است. البته در هفت ماه مشابه پارسال نیز تنها ۱۲ دستگاه آریا اتومات در این شرکت تولید شده بود.
سایپا در آمار تولید خود گزینهای به نام «سایر» نیز دارد که مشخص نیست چه خودروهایی را شامل میشود. تیراژ این بخش، ۱۰هزار و ۴۸۷دستگاه اعلام شده است، حال آنکه در هفت ماه مشابه پارسال، تولید این خودروها تنها هزار و ۱۱۰ دستگاه بود. بنابراین در هفت ماه امسال، خودروهای «سایر» سایپا رشد حدودا ۹.۵برابری داشته است.
از سایپا به پارسخودرو برویم؛ سومین خودروساز بزرگ کشور که در هفت ماه سال جاری، ۵۹هزار و ۵۰۲دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. در مقایسه با تیراژ ۶۵هزار و ۱۷۱دستگاهی هفت ماه مشابه پارسال، تولید این شرکت حدودا ۹درصد افت را نشان میدهد.
پارسخودرو در هفت ماه امسال کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q۲۰۰ را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q۲۰۰ پارسخودرو تیراژ ۳۹هزار و ۲۳۳دستگاهی در هفت ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال با تیراژ ۴۳هزار و ۶۷۳دستگاهی، از افت بیش از ۱۰درصدی حکایت دارد.
پارسخودرو همچنین در حالی هزار و ۲۳۴دستگاه کوئیک معمولی دندهای را در هفت ماه امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، ۲۱هزار و ۴۷۷دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول در مهرماه امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر میرسد پارسخودرو آن را از سبد محصولاتش حذف کرده است.
خودروساز سوم ایران همچنین در هفت ماه امسال بیش از هشتهزار دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارسخودرو به شمار میرود که در هفت ماه مشابه پارسال تنها ۲۱دستگاه از آن تولید شد.
پارسخودرو در بازه زمانی تحت بررسی ۱۱هزار و ۳۳دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است. این خودرو در هفت ماه مشابه پارسال هیچ تولیدی در پارسخودرو نداشت.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست