جمعه 31 فروردين 1403-6:22 شمسی /4/19/2024 6:22:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5156
  • زمان انتشار:شنبه 5 بهمن 1398-14:8
با هدف جهش تولید در سال 99

در حالی که انتصاب فرشاد مقیمی به سمت مدیرعاملی بزرگترین خودروساز خاورمیانه در ابتدا امر با اما و اگرهایی روبرو بود و حتی بسیاری از ناظران به این موضوع با دیده تردید می نگریستند، اما به نظر می رسد فاکتور جوانگرایی در صنعت خودرو روی خوش خودش را به مجموعه ایران خودرو نشان داده و ظرف این مدت کوتاه تحولاتی رخ داده که مسیر جدیدی را پیش روی این خودروساز بزرگ قرار داده است.
آیا سمند ایران خودرو زین شده است؟

به گزارش خودرونامه، اگرچه پس از خداحافظی شرکای خارجی صنعت خودرو ایران به نظر می رسید عرصه بیش از پیش برای این صنعت مهم و مولد کشور تنگ شده، اما به نظر می رسد اکنون به واسطه حضور مدیران جوان در این صنعت فضای تهدید از عرصه خودروسازی رنگ باخته و حتی فرصت های تازه ای پیش روی این صنعت گشوده شده است. مدیرعامل جوان درست زمانی بر مسند مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو تکیه زد که این خودروساز بزرگ با موضوع بغرنج انباشت خودروهای کف و ناهماهنگی در روند تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید مواجه بود. از طرفی انگیزه های فعالان صنعت قطعه سازی برای ادامه فعالیت رنگ باخته بود و به نظر می رسید در چنین شرایطی کنترل این فضای التهاب آور به سهولت امکان پذیر نباشد. چه بسا حجم مطالبات قطعه سازان نیز به شدت افزایش یافته بود و بدون تامین منابع مالی امکان برون رفت از این بحران ها وجود نداشت.

در همین حال روند تامین مواد اولیه خارجی جهت تولید قطعات موردنیاز گروه صنعتی ایران خودرو با چالش هایی همراه بود و از همه مهمتر بحران قیمت تمام شده قطعات به یک دغدغه اساسی برای تولید کنندگان قطعات تبدیل شده بود. همزمان تامین قطعات از منابع خارجی نیز با مشکلاتی همراه شده بود و در بسیاری از موارد حتی غیر ممکن به نظر می رسید. بنابراین مدیرعامل جوان صرفا در حوزه تامین قطعات و حفظ روند تولید می بایست در چند حوزه مهم و حساس می جنگید. به تمام این موارد باید موضوع بسیار مهم و استراتژیک خودکفایی و تعمیق ساخت داخل با هدف کاهش وابستگی به منابع خارجی را نیز اضافه می کرد.

تمام این دغدغه ها در شرایطی مطرح بود که بازار خودرو نیز به خاطر فضای حاکم بر روند تولید با التهاب نگران کننده قیمت ها همراه بود و از طرفی فشار تعهدات معوق هجمه های سنگینی را بر این شرکت وارد می کرد. فرشاد مقیمی در همان روزهای نخست حضورش در ایران خودرو تمام توان خود را بر مذاکره و نزدیک شدن هرچه بیشتر به قطعه سازان معطوف کرد و در این راستا ابتکار عمل را به دست گرفت تا همزمان با دلگرمی دادن به انان به عنوان شرکای اصلی این خودروساز بزرگ، زمینه را برای برون رفت از بحران و شکل گیری فصل جدید در تاریخ این شرکت فراهم کند.

در چنین شرایطی بود که یکپارچه سازی فرایند تأمین در دستور کار قرار گرفت و با تدوین نقشه راه در مدیریت شبکه تامین و تعامل موثر و شفاف با آنان بارقه امید را در دل قطعه سازان ایجاد کرد. از طرفی او توانست با تعریف دهها پروژه خودکفایی و مشارکت دادن سازندگان داخلی در این برنامه ها، ظرفیت هایی جدیدی از اتکا به توان داخلی را شکوفا کند که از مهمترین این دستاورد ها می تواند دستیابی به دانش فنی طراحی و تولید ای سی یو به عنوان نقطه عطف تولید خودرو در کشور اشاره کرد. همزمان توسعه ساخت داخل قطعات مصرفی محصول جدید در کلاسC و همکاری با وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات  و مشارکت دادن شرکت دانش بنیان و مراکز دانشگاهی در این برنامه ها فضا را به سمتی هدایت کرد که اثر تحریم ها به تدریج رنگ باخته و روند تولید در این خودروسازا بزرگ به روال عادی نزدیکتر شد و خودروهای کف نیز به تدریج تکمیل و با عرضه آن به بازار جریان نقدینگی را در این مجموعه برقرار کرد تا مدیرعامل جوان بتواند با تمرکز بیشتر چشم انداز تازه ای را پیش روی شرکت ترسیم کند. در پی این اقدامات بود که تولید ایران خودرو توانست در دی ماه امسال با رشد 118 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شود.

علاوه بر این اصلاح برخی از ساختارها در حوزه های زنجیره تامین، فروش و خدمات پس از فروش، ارتقای نظام سلامت اداری، چابک سازی ساختار منابع انسانی، بهبود ساختارهای مالی و بسیاری دیگر از موضوعاتی که هرکدام سنگی بزرگ بر رسر راه حرکت این خودروساز بزرگ محسوب می شدند، از جمله اقداماتی بودند که همزمان با رفع مشکلات حوزه تامین و تولید در دستور کار قرار گرفته بودند و مدیرعامل ایران خودرو می بایست در چندین جبهه فعالیت می کرد. اکنون با به سرانجام رسیدن بسیاری از این طرح های ساماندهی رویکرد هایی دیگر در دستور کار قرار گرفته که حاکی از زین شدن سمند ایران خودرو برای جهش تولید در سال آینده است. حال آنکه طراحی و توسعه چند پلت فرم داخلی در این مجموعه نوید بخش اتفاقاتی است که به طور کلی تحریم ها را نیز بی اثر خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین