پنجشنبه 9 فروردين 1403-23:12 شمسی /3/28/2024 11:12:09 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5155
  • زمان انتشار:شنبه 5 بهمن 1398-8:7
ائتلاف قطعه سازان منهای "کروز" برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا

در شرایطی که طبق گفته وزیر صنعت،معدن و تجارت قرار است سهام دولتی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال 99 واگذار شود، کنسرسیوم قطعه سازان برای خرید این سهام تشکیل شد.
کنسرسیوم قطعه سازان برای خرید خودروسازها تشکیل شد

به گزارش خودرونامه، قطعه سازان بزرگ کشور برای خرید سهام دولتی ایران خودرو و سایپا کنسرسیوم تشکیل دادند، سهامی که قرار است تا پایان سال آینده واگذار شود. گویا وزیر صمت نیز کنسرسیوم موردنظر را برای جلوگیری از انحصار در خرید سهام خودروسازان، تایید کرده است. این کنسرسیوم که 29 قطعه ساز بزرگ داخلی عضو آن هستند، "شرکت سرمایه گذاری صنعتی قطعه سازان پارس" نام دارد و اغلب شرکت های مشهور قطعه سازی کشور از جمله گروه صنعتی عظام، سندن ایرانیان و اتحادموتور در آن عضویت دارند. این در حالی است که نامی از دیگر ابرقطعه ساز کشور یعنی "صنایع تولیدی کروز" در بین اعضای این کنسرسیوم به چشم نمی آید.
بنابر گفته یکی از اعضای این کنسرسیوم که نخواست نامش فاش شود، سرمایه اولیه اعضا 50 میلیارد تومان است که قابلیت افزایش تا 250 میلیارد تومان را نیز دارد. وی تاکید می کند که در صورت قطعی شدن واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا، اعضای کنسرسیوم سرمایه لازم را برای خرید این سهام تامین خواهند کرد. این گفته وی در حالی است که قطعه سازان بارها از مشکلات شدید مالی و تعدیل کارگران خود صحبت به میان آورده و همین حالا نیز چشم انتظار تسهیلات دولتی برای تامین نقدینگی هستند. حال اینکه سرمایه هنگفت برای خرید سهام خودروسازان را قرار است از کجا تامین کنند، پرسشی است که آنها پاسخش را بهتر می دانند.
گویا قرار است این کنسرسیوم ابتدا به خرید سهام قطعه سازان وابسته به ایران خودرو و سایپا ورود کرده و سپس، سهام خود این دو شرکت را نیز خریداری کند.
کنسرسیوم مربوطه رسما به ثبت رسیده و ریاست آن نیز بر عهده اصغر خسروشاهی مشاور پیشین وزیر صنعت،معدن و تجارت و از مدیران ارشد قطعه سازی عظام است.
در حال حاضر دولت در هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا زیر 20 درصد سهام دارد و وزیر صمت بارها تاکید کرده که دولت تا پایان سال 99 از خودروسازی خارج خواهد شد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین