جمعه 10 فروردين 1403-9:45 شمسی /3/29/2024 9:45:36 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5091
  • زمان انتشار:جمعه 20 دی 1398-10:35
با تعطیلی شش شرکت

خودروسازان بخش خصوصی کشور این روزها احوال خوشی ندارند، چه آنکه آمارها نشان می دهند علاوه بر افت شدید تیراژ، چندین شرکت در این بخش نیز با تعطیلی مواجه شده اند. بیشتر شرکای خودروسازان خصوصی را چینی ها تشکیل می دهند، شرکت هایی که به دلیل تحریم، ایران را ترک کرده اند.
جان به لب خودروسازان خصوصی رسید

بنابر آخرین آمار اعلامی که به 9 ماه امسال مربوط می شود، تیراژ خودروسازان خصوصی به 22 هزار دستگاه نیز نرسیده است.

این در حالی است که پیش از تحریم صنعت خودرو در مرداد 97، برخی شرکت های خصوصی به تنهایی بیش از این رقم تیراژ داشتند.

با توجه به این آمار ضعیف، تولید خودرو در بخش خصوصی نسبت به 9 ماه سال گذشته حدود 73 درصد افت کرده است.

در کنار این افت بزرگ، شش شرکت شامل کارمانیا، صنعت خودرو آذربایجان، سازه های خودرو دیار، ریگان خودرو، سیف خودرو و عظیم خودرو به دلیل آنکه در آذر ماه هیچ تولیدی نداشته اند و وضع تیراژ آنها در دی نیز هنوز اعلام نشده، عملا تعطیل به حساب می آیند.

در باب اینکه چرا خصوصی ها به چنین گردابی افتاده اند، دلایل مختلفی مطرح می شود که طبعا اصلی ترین آن با تحریم در ارتباط است.

آمریکا پس از آنکه در اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته ای و برجام خارج شد، خودروسازی ایران را در اولویت تحریم قرار داد.

نیمه مرداد سال گذشته، تحریم های بسیار سخت آمریکا علیه خودروسازی ایران آغاز شد که اصلی ترین تبعات آن، خروج شرکای خارجی از کشور و افت تولید بود.

در کنار خودروسازان بزرگ (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو)، بیشتر شرکت های بخش خصوصی نیز شرکای خود را از دست دادند.

هرچند ابتدا گمان می رفت شرکای بخش خصوصی با توجه به چینی بودن شان، تحریم را دور زده و در ایران بمانند، اما چشم بادامی ها نیز سوار بر این موج، خودروسازان خصوصی را تنها گذاشتند.

با توجه به آخرین آمار ارائه شده از تولید در بخش خصوصی، شرکت هایی مانند BYD، زوته، گریت وال، فوتون، ام جی و لیفان تقریبا ایران را ترک کرده اند.

دیگر خودروسازان چینی مانند چری، جک و جیلی نیز فعالیت خود را در ایران تا حد زیادی کاهش داده اند و شرکت های داخلی همکار آنها با افت شدید تیراژ مواجه هستند. در کنار آنها، هیوندایی کره نیز به طور کامل ارتباط خود را با خودروسازی بخش خصوصی کشور قطع کرده و مزدای ژاپن هم در سطحی محدود با ایران همکاری می کند.

بنابراین اصلی ترین دلیل سقوط آزاد تولید در بخش خصوصی و تعطیلی شش شرکت در این بخش، تحریم های سختگیرانه آمریکا به شمار می رود.

در تجربه قبلی تحریم ها (سال های 91 و 92) چینی ها خود را چندان درگیر ماجرای تحریم نکرده و حتی حضورشان در خودروسازی ایران به ویژه بخش خصوصی، گسترش یافت، اما این بار آنها نیز تاب مقاومت در برابر تحریم ها را نداشتند و اکثرشان از ایران خارج شدند.

چینی ها طی بیش از یک دهه حضور در ایران، اقدام چندانی در حوزه داخلی سازی قطعات انجام ندادند، ضمن آنکه فشار چندانی نیز در این مورد روی آنها نبود.

از همین رو خودروسازان بخش خصوصی، شرکت هایی وابسته بار آمدند و دود این ماجرا حالا به چشم آنها رفته است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین