جمعه 10 فروردين 1403-5:49 شمسی /3/29/2024 5:49:55 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5089
  • زمان انتشار:چهارشنبه 18 دی 1398-19:17
حسن روحانی دستور پیگیری خودروهای مانده در گمرک را داده است

با اعلام معاون وزیر کشور، حسن روحانی رییس جمهوری به پرونده خودروهای دپویی ورود کرده و قرار است به زودی تکلیف آنها مشخص شود. در حال حاضر بیش از پنج هزار دستگاه خودرو در گمرک به دلایل مختلف رسوب کرده که با وجود تلاش فراوان واردکنندگان و اقدامات صورت گرفته، موفق به ترخیص نشده اند.  
ورود رییس‌جمهوری به پرونده دپویی‌ها

به گزارش خودرونامه، داستان پر حاشیه خودروهای دپویی در گمرک، هرچند وقت یکبار وارد فاز جدیدی می شود و درست وقتی گمان به بسته شدن این پرونده می رود، همه چیز به خانه اول برمی گردد.

همین چندی پیش خبر رسید که پرونده دپویی ها با دخالت وزیر اقتصاد در حال حل شدن است و حالا نیز صحبت از ورود رییس جمهوری به این ماجرا به میان امده است.

بنابر گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، در حال حاضر پنج هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور رسوب کرده که به زودی و با دستور حسن روحانی رئیس جمهوری تعیین تکلیف خواهند شد.

به گفته بابک دین پرست، دو ماه پیش نامه ای برای رییس جمهوری ارسال و وی به وزیر اقتصاد دستور داده تا موضوع خودروهای دپویی را بررسی کند.

وی با اشاره به نامه ارسالی از سوی گمرک (در پاسخ به پیگیری وزیر اقتصاد)، گفته که " نامه‌ای با امضای وزیر کشور به رئیس جمهوری ارائه شد تا علاوه بر احترام به نظر همه دستگاه‌ها تیمی با ریاست معاون اقتصادی رئیس جمهوری و حضور نمایندگان وزارت‌ صنعت، معدن وتجارت، معاون حقوقی رئیس جمهوری، نمایندگان دستگاه قضایی، گمرک و نیروی انتظامی تشکیل و تکلیف خودروهای دپویی‎ برای جلوگیری از فرسودگی، مشخص شود."

دین پرست در نهایت ابراز امیدواری کرده که تیم موردنظر به زودی و با دستور رییس جمهوری تشکل و خودروهای دپویی تعیین تکلیف شوند.

با توجه به اظهارات معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، به نظر می رسد با ورود رییس جمهوری به ماجرای خودروهای مانده در گمرک، تکلیف آنها در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

این خودروها چندین ماه است که به دلایل مختلف در گمرک دپو شده و امکان ترخیص ندارند. پس از افشا شدن تخلف در ثبت سفارش خودرو و بعدها رشد نرخ ارز و آغاز تحریم کشور از سوی آمریکا، بیش از 13 هزار دستگاه خودرو در گمرک حبس شد.

این خودروها یا مشکل تخلف در ثبت سفارش داشتند، یا استانداردهای آنها با قوانین داخلی همخوانی نداشت و یا درگیر ماجرا ما به التفاوت ارزی شده بودند.

پس از مدت ها رایزنی، بالغ بر هفت هزار دستگاه از خودروهای دپویی مجوز ترخیص یافته و از گمرک خارج شدند و در حال حاضر بیش از پنج هزار دستگاه دیگر همچنان میهمان گمرکات کشور هستند.

در این بین، بالغ بر هزار دستگاه خودرو با وجود نداشتن مشکل قانونی و تنها به دلیل پایان مهلت در نظر گرفته شده از سوی دولت برای خروج از گمرک، موفق به ترخیص نشده اند.

340 دستگاه خودرو نیز با وجود انجام تشریفات اداری اولیه، به دلیل نداشتن پروانه گمرکی اجازه ترخیص نیافته و 227 دستگاه دیگر هم مشکل آمریکایی بودن و موتور بالای 2500 سی سی است. همچنین دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو نیز که توسط مرجع قضایی در توقیف قرار گرفته، همچنان بلاتکلیف هستند، آن هم در حالی که هزار و 300 دستگاه از این تعداد، رفع توقیف شده است.

چندی پیش وزیر اقتصاد پس از بازدید از گمرکات بوشهر، در جریان ماجرای خودروهای دپویی قرار گرفت و در ادامه، پیشنهادهایی برای حل و فصل این پرونده به هیات دولت ارائه کرد. از جزئیات این پیشنهاد خبری منتشر نشد و مسوولان گمرک تنها تاکید کردند که با توجه به پیگری وی، دپویی ها تعیین تکلیف خواهند شد.

حالا نیز مشخص شده که رییس جمهوری به پرونده خودروهای مانده در گمرک ورود کرده و واردکنندگان امیدوارند با پیگری وی، پرونده این ماجرا برای همیشه بسته شود.

به نظر می رسد با توجه به دخالت رییس جمهوری، غالب خودروهای مانده در گمرک ترخیص خواهند شد، اما احتمال اینکه بخشی از دپویی ها مرجوع شده یا در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرند نیز وجود دارد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین