جمعه 10 فروردين 1403-16:31 شمسی /3/29/2024 4:31:29 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:50462
  • زمان انتشار:يکشنبه 28 اسفند 1401-8:37

در فاصله تنها دو روز تا پایان سال ۱۴۰۱، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در نشست خبری روز گذشته خود خبر داد که اولویت تخصیص خودروهای وارداتی برای ۳۴هزار نفر مشخص شده است. 
اولویت‌بندی ۳۴هزار متقاضی وارداتی‌ها

البته بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام، اعلام شده بود ۱۲۰هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند، اما حالا تنها اولویت‌بندی برای ۳۴هزار نفر انجام شده است. ضیغمی می‌گوید دلیل این موضوع اشتباهات افراد و همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها بوده است.

ضیغمی در بخش دیگری تاکید کرده که ۱۵درصد از متقاضیان در فرآیند وکالتی کردن حساب خود دچار مشکل شده‌اند. اظهارات این مقام وزارت صمت در شرایطی است که از ۱۲۰هزار نفر تنها ۳۴هزار نفر به مرحله اولویت‌بندی رسیدند، این بدین معناست که ۷۱درصد از متقاضیان هنوز به مرحله اولویت‌بندی نرسیدند. با این وجود برای افرادی که حایز شرایط تشخیص داده نشده‌اند امکان اعتراض وجود دارد. همچنین کسانی که اولویت‌ آنها مشخص شده می‌توانند دو خودروی اولویت‌دار خود را مشخص کنند. به گفته ضیغمی، وزارت صنعت لیست اولویت‌بندی را به شرکت‌های واردکننده می‌فرستد، پس از آن افراد باید با آن شرکت‌ها قرارداد بسته، رنگ خودرو را مشخص کرده و مابه‌‌التفاوت قیمت را پرداخت کنند که پس از آن تحویل خودرو حداکثر سه‌ماهه انجام خواهد شد.

ضیغمی همین‌طور توضیحاتی در مورد برند خودروهای وارداتی داده و گفته است یک‌هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو از برند چانگان (شامل ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ و ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳) که در کشور موجود بوده یا به سمت بنادر کشورمان بارگیری شده‌اند، عرضه خواهند شد. همچنین وی تاکید کرده که تلاش‌ شده عرضه این خودروها آغاز شود. این در حالی است که تنها یک روز از سال ۱۴۰۱ باقی مانده و بعد از آن تعطیلات نوروزی آغاز می‌شود. علاوه بر این طبق توضیحات مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ۳۰۰ دستگاه خودروی النترا مجوز سازمان ملی استاندارد و مجوز گمرک را دریافت کرده‌اند، اما به دلیل فاصله اندک باقی‌مانده تا عید، پس از تعطیلات نوروز و از پنجمین روز سال جدید عرضه آنها انجام خواهد شد.

با‌این‌حال این دو برند تنها شرکت‌هایی نیستند که محصولات خود را عرضه می‌کنند. بر این اساس ضیغمی از ۱۱ برندی که ثبت سفارش برای آنها انجام شده رونمایی کرده است. بنابر گفته وی، از شرکت‌های چانگان، دانگ فنگ، کیا، هیوندایی، سانگ‌یانگ، نیسان، جتا، فیات، سئات، تویوتا، میتسوبیشی، اپل و داچیا اقدام به ثبت سفارش خودرو شده است. ضیغمی مدعی است انبوه واردات را در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ شاهد خواهیم بود. وی همچنین به پرسشی در مورد قیمت خودروهای وارداتی پاسخ داد و گفت: «قیمت علی‌الحساب برای چانگان تیپ دو ۸۵۰میلیون تومان و برای چانگان تیپ ۳ حدود ۹۰۰میلیون تومان اعلام شده، قیمت درب خروج گمرک است و قیمت قطعی در زمان ارسال دعوتنامه برای افراد مشخص خواهد شد. قیمت علی‌الحساب، عمده هزینه‌های ارزش خودرو شامل علی‌الحساب هزینه‌های ترخیص، حمل و بیمه را شامل خواهد شد.»
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد است که تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ حدود یک‌صد هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند. این در حالی است که پیش از این سخنگوی همین وزارتخانه ادعای دیگری داشت و گفته بود عرضه ۱۰۰هزار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ و ۱۰۰هزار خودروی دیگر تا سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. بخش اول این وعده که در نقطه پایانی سال ایستاده‌ایم محقق نشده است اما باید منتظر بود و دید آیا این وعده جدید ضیغمی محقق خواهد شد یا خیر.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین