شنبه 1 ارديبهشت 1403-2:1 شمسی /4/20/2024 2:01:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:49942
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 بهمن 1401-11:1
کارشناس بازار سرمایه:

کارشناس بازار سرمایه با طرح این پرسش که مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا باید به صراحت اعلام کنند که راهکار و روش فروش منصفانه و عادلانه خودرو از نظر آن‌ها چیست؟ گفت: همه باید از اقدام دولت سیزدهم یعنی عرضه کالاها از جمله خودرو در بستر شفاف بورس کالا حمایت کنند. 
یک بار برای همیشه به فروش رانتی خودرو پایان دهیم/ لزوم حمایت از عرضه خودرو در بورس

به گزارش خودرونامه به نقل از ایرنا، «حسین احمدی» افزود: اکنون عرضه خودرو در بورس کالا بهترین، منصفانه‌ترین و عادلانه‌ترین روش برای فروش خودرو تلقی می شود که دولت سیزدهم آن را در دستور قرار داد و شاهد عرضه گسترده این کالا در بازار شفاف بورس کالا بودیم.

وی به افت اخیر شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و بیان‌داشت: چند روزی است به دلیل مخالفت شورای رقابت، علاوه بر عدم عرضه خودرو در بورس، بازار سهام نیز منفی شده و میلیاردها تومان از سرمایه سهامداران آب شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر در مقام مقایسه به بررسی روش‌های دیگر فروش خودرو مانند قرعه کشی خودرو بپردازیم، مشاهده می‌کنیم که این روش‌ها پر از ابهام است، به‌طوری که برخی نمایندگی‌ها و نمایشگاه دارها از طریق شیوه های غیر متعارف نسبت به برنده شدن اقدام کرده‌اند.

احمدی افزود: همچنین طبق گزارشی که حتی به رییس جمهوری هم رسید، برخی دستگاه‌ها در دو سه سال اخیر بدون نوبت و قرعه کشی برای کارکنان خود اقدام به خرید خودرو کرده اند که این موضوع زمینه ساز بی اعتمادی مردم و بهم ریختگی نظم بازار خودرو و افزایش رانت در این بازار بوده است؛ اما عرضه خودرو در بورس یعنی شفافیت معاملات برای همه مردم ایران.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بدون شک با اعلام برنامه مشخص برای عرضه و عرضه های پرحجم توسط خودرو سازان در بورس کالا، بازار خودرو به تعادل رسیده و چنین امکانی وجود دارد که پس از مدتی خودروسازها به عرضه‌ خودرو با روش پرداخت اقساطی نیز تمایل پیدا کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: روش عرضه در بورس کالا در مدت کوتاهی نشان داد که برای هر یک طرفین مصرف کنندگان و خودروسازان (شرکت و سهامداران) دارای منفعت، بازدهی مصرفی و تولیدی است.

احمدی اظهار داشت: برخی از مکاتبات خلق الساعه مانند نامه شورای رقابت نه فقط سازنده نبوده، بلکه باعث ایجاد ضرر و زیان سنگین به سهامدارن از یک طرف و نیز مصرف کنندگان از طرف دیگر می شود که در این خصوص اقدام سازمان بورس در مکاتبه با شورا در جهت حفظ منافع سهام داران قابل تقدیر است.

این کارشناس بازار سرمایه به اقدامات اشتباه دولت قبل در حوزه بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: تایید و تکذیب های اخبار در مورد صندوق‌های پالایشی در دولت قبل و نیز اختلاف ایجاد شده بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد، یکی از عوامل تاثیرگذار بر ریزش ۲ سال گذشته شاخص بورس بود که موجب شد تا بازار از ۱۹ مرداد سال ۹۹ در مسیر ریزشی قرار بگیرد و زمینه ساز خروج سرمایه گذاران از بازار سهام شود.

وی ادامه‌داد: در ادامه تلاش های انجام شده از سوی دولت فعلی و نیز سازمان بورس برای ایجاد تعادل در معاملات بازار سرمایه، اما نامه اخیر شورای رقابت به کلی روند معاملات این بازار را تغییر داد و منجر به ضرر و زیان چند هزار میلیارد تومانی سهامداران در بازار سرمایه شد.

احمدی تاکید کرد: به نظر می رسد راهکار حل دائمی این مشکل، از طریق ارائه این موضوع و تصویب عرضه خودرو در بورس کالا در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا باشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین