سه شنبه 28 فروردين 1403-13:45 شمسی /4/16/2024 1:45:14 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:45113
  • زمان انتشار:سه شنبه 1 آذر 1401-8:27

 مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت با بیان اینکه هدف غایی ما در صنعت خودروسازی، رقابت‌پذیر کردن این صنعت است، گفت: فضای رقابتی باعث می‌شود هم روابط تنظیم شود هم دخالت دولت به حداقل برسد.
هدف غایی صمت در خودروسازی

به گزارش خودرونامه به نقل از مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در مورد رقابتی شدن خودروسازی و دخالت دولت در این حوزه، اظهار کرد: تنظیم‌کننده روابط خودروساز و دولت و مردم، رقابت است؛ در واقع باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد کنیم تا اگر خودروسازی محصولی را می‌فروشد آن محصول در یک فضای رقابتی و در مقایسه با رقیب به فروش برسد و مصرف‌کننده حق انتخاب درست داشته باشد؛ این فضا باعث می‌شود هم روابط تنظیم شود و هم دخالت دولت به حداقل برسد.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت با بیان اینکه هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو در این وزارتخانه، رقابتی‌سازی این صنعت است، افزود: طبیعتا در یک دوره گذار نمی‌شود انتظار داشت دخالت‌های مستقیم دولت اتفاق نیفتد و بازار رها شود. وی تاکید کرد: نکته مهم این است که در ابتدا جریان تولید ترمیم و با این شیوه، در هزینه‌های خودروسازان صرفه‌جویی انجام شود تا از این طریق مفهوم رقابت در خودروسازی معنا پیدا کرده و احیا شود. توکلی لاهیجانی با اشاره به نقشه راه تحول صنعت خودرو، یادآور شد: این برنامه ۳ مرحله اصلی شامل آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱)، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) و تمرکز بر ارتباطات خارجی و گسترش بازارهای صادراتی (سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴) است.

وی ادامه داد: مرحله نخست برای حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری، مرحله دوم حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی، و مرحله سوم تمرکز بر ارتباطات خارجی و از طریق بهره‌برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی پیش‌بینی شده است. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت تاکید کرد: بنابراین پیش‌نیازهایی برای رفتن به سمت فضای رقابتی در خودروسازی لازم داریم. به صورت کلی از جمله پیش‌نیازهای اصلی برای رقابت‌پذیر کردن این صنعت، کاهش هزینه‌های سربار، تثبیت جریان تولید و حرکت به سمت دانش‌بنیانی شدن است.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: همچنین باید اشاره کنم تمرکز بر تولید خودروهای اقتصادی از دیگر پیش‌نیازهاست؛ خودروهای اقتصادی هم به خودروهایی گفته می‌شود که کارکرد مطمئن داشته باشند اما با قیمت ارزان عرضه شوند. وی یادآور شد: اگر برنامه‌های متناسبی در صنعت خودرو پیش‌بینی نمی‌شد ممکن بود خودروسازان دولتی هم مانند خودروسازان خصوصی قسمت‌های پردردسر بازار را رها کنند و به بخش‌های کم‌دردسرتر یعنی فروش خودروهای مونتاژی با حاشیه سود بالا بروند. توکلی لاهیجانی تاکید کرد: بنابراین هدف غایی ما در خودروسازی، رقابت‌پذیر کردن این صنعت است.‌

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین