پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-10:3 شمسی /4/25/2024 10:03:16 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43578
  • زمان انتشار:سه شنبه 12 مهر 1401-8:49

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: در حوزه توسعه حکم قانون، ماده «۱۳» قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌صراحت از کالاهای خارجی صحبت می‌کند؛ اما ماده «۵» آیین‌نامه ماده «۱۳» در واقع حکم قانون را توسعه داده و تولیدات داخلی را هم در زمره این قانون قرار داده که برخلاف قانون است.
چالش در اخذ شناسه کالا و کد رهگیری لوازم یدکی خودرو

به گزارش خودرونامه به نقل از فارس، حسینی بیان کرد: دستورالعمل مورخ ۱۲مرداد ۱۴۰۱ در خصوص اخذ و نصب شناسه کالا و کد رهگیری، مواردی را در بر دارد که حکم قانون را توسعه داده است، به‌طوری که در وهله اول مهلت اخذ شناسه کالا را ۱۵مهر و کد رهگیری را ۱۵آذر تعیین کرده است که متاسفانه به علت مشکلاتی که سامانه دارد اعضا برای اخذ کد شناسه اظهاری، مشکلات متعددی دارند و امکان اخذ کدرهگیری وجود ندارد. وی بیان کرد: مطلب بعدی که برخلاف قانون است، تبصره «۵» ماده «۲» این دستورالعمل است که برای کالاهای سطح عرضه مقرر کرده که کالاها صرفا به دست مصرف‌کنندگان برسند؛ اما سوال این است که آیا امکان اینکه در این مدت این کالاها به دست مصرف‌کنندگان برسند وجود دارد؟ بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار ما نمایندگی برندها و علائم تجاری معتبر دنیا بودند.

 بنابراین در حوزه قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات صحبت ما فقط خودروی سواری نیست و بحث ما ماشین‌‌‌آلاتی است که کار استراتژیک انجام می‌دهند که در دوران تحریم امکان ورود ماشین‌آلات وجود دارد. بنابراین تجار ما قبل از شروع تحریم‌‌‌ها مازاد بر نیاز کشور وارد کشور کردند تا در مقابل تحریم‌‌‌های ناجوانمردانه بایستیم؛ اما متاسفانه براساس قانون تعیین‌شده از ۱۵مرداد برچسب قاچاقچی به این افراد زده شد. پیش تر معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود از نیمه مرداد ماه به بعد ۵۵ گروه قطعه بایستی با کد رهگیری به بازار عرضه شود و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیداتشان را با کد رهگیری تولید به بازار عرضه کنند. به گفته مهدی برادران، البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود است نیز فرصت داده شده که کد رهگیری دریافت کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین