پنجشنبه 9 فروردين 1403-20:44 شمسی /3/28/2024 8:44:59 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43553
  • زمان انتشار:شنبه 9 مهر 1401-17:34
تولید خودروهای تجاری بالا رفت

با رشد تولید خودروهای تجاری در کشور، دولت نیز برای اسقاط و جایگزینی ناوگان باری برنامه ریزی کرده و قصد دار بیش از 100 هزار دستگاه این خودروها را نوسازی کند. 
فرصت طلایی نوسازی ناوگان باری

خودرونامه، بهنام موذن: خودروهای فرسوده سنگین یکی عوامل اصلی آلودگی هوا به شمار می روند، ضمن آنکه میلیون لیتر سوخت را نیز هدر می دهند. در کنار اینها، قدیمی بودن خودروهای موردنظر، سطح ایمنی شان را پایین آورده و به همین دلیل سهم ئقابل توجهی در سوانح و حوادث جاه ای دارند.

با توجه به این مسائل، نوسازی ناوگان باری کشور ضروری به نظر می رسد، چه آنکه با خروج مدل های فرسوده و جایگزینی آنها با مدل نو، از آلودگی و سرانه مصرف سوخت کاسته می شود و ایمنی در جاده هم بالا خواهد رفت. اتفاقا در دولت قبل، قرار بود در ذیل ابرپروژه اسقاط، بیش از 202 هزار دستگاه کامیون فرسوده اسقاط و جایگزین شود، اما با فرا رسیدن تحریم، به کما رفت. حالا دولت قصد دارد بیش از 110 هزار دستگاه خودرو باری را ظرف پنج سال اسقاط کند. 

با توجه به رشد تولید خودروهای تجاری در کشور و به شرط تداوم این شرایط، امکان تحقق این هدف در بازه زمانی موردنظر وجود دارد. ظرفیت تولید در تجاری سازان کشور نسبتا بالاست، با این حال در این سال های تحریم بخش قابل توجهی از آن بلااستفاده مانده است. به نظر می رسد اگر تحریم لغو و خودروسازان خارجی برگردند، حتی امکان اسقاط تعداد بیشتری خودرو فرسوده سنگین وجود دارد. بناست طرح دولت برای اسقاط خودروهای باری تا چندی دیگر نهایی و اعلام شود، که باید منتظر ماند و دید جزئیات آن چیست و آیا شرایط لازم برای استقبال مالکان خودروهای فرسوده از این طرح فراهم خواهد شد؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین