پنجشنبه 9 فروردين 1403-15:32 شمسی /3/28/2024 3:32:44 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43477
  • زمان انتشار:دوشنبه 28 شهريور 1401-13:57
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌ کرد:

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: آنچه به عنوان ابهام یا انحصار درباره آیین‌­نامه واردات خودرو مطرح می‌شود، عدم تصویب دستورالعمل‌­های اجرایی و ارائه جزییات آن است و این موضوع اصلاً به نفع گروه خاصی در نظر گرفته نشده است و اولویت انتفاع حداکثری مردم ایران است.
هدف از واردات خودرو، انتفاع اکثر یت است نه اقلیت

به گزارش خودرونامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص انتقادات وارده به آیین نامه واردات خودرو، توضیحاتی منتشر شد که در ادامه آن را می‌خوانید. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت صمت، آنچه که به طور مشخص در زمینه واردات خودرو در بند (۳) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو عنوان شده آن است که واردکننده از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی برخوردار باشد که این شرط توسط قانون­گذار از جمله شروط صلاحیت‌های فنی و حرفه­‌ای واردکنندگان در نظر گرفته شده است.

علت این امر ارائه هرچه بهتر خدمات پس از فروش به خریداران خودروهای وارداتی و ورود شرکت‌های ماندگار در زنجیره صنعت خودرو کشور برای واردات است. متعاقب با این قانون، آیین‌نامه واردات خودرو توسط هیئت وزیران تصویب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.در این آیین‌نامه موضوعات ضوابط فنی واردات، نرخ سود بازرگانی علی‌الحساب، نحوه تخصیص ارز، انتقال فناوری در ازای واردات و نحوه واردات خودرو جهت حمل و نقل عمومی مستلزم دستورالعمل اجرایی هستند تا واردات محقق شود.

در حقیقت آنچه که به عنوان ابهام یا انحصار درباره آیین‌نامه واردات عنوان می‌شود، عدم تصویب دستورالعمل‌­های اجرایی و ارائه جزئیات آن است و این موضوع اصلاً به نفع گروه خاصی در نظر گرفته نشده است و اولویت انتفاع حداکثری مردم ایران است.پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارگروه­‌های تخصصی تشکیل و دستورالعمل­‌ها با حداکثر هم­افزایی در حال تدوین است.

نرخ سود بازرگانی علی‌الحساب به نحوی تعیین می­گردد که علاوه بر ایجاد رقابت میان خودروهای اقتصادی وارداتی و خودروهای داخلی، منجر به کاهش قیمت خودروهای وارداتی قبلی نیز شود. نحوه تخصیص ارز با همکاری بانک مرکزی و در کارگروه تخصصی در حال نهایی سازی است.منظور از انتقال فناوری آن است که اگر واردکننده‌ای قصد سرمایه­‌گذاری در صنعت خودرو را داشته باشد، می­‌تواند در یکی از پروژه­‌های منتخب (مانند توسعه خودروی اقتصادی بومی) دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کامل یا به صورت مشارکتی سرمایه‌گذاری کند.

همچنین اگر طرح کسب و کار شرکت واردکننده در زمینه سرمایه­‌گذاری در بخشی از صنعت خودرو به تایید دفتر صنایع خودرو برسد، می­‌تواند در آن موضوع سرمایه­‌گذاری کند.واردکننده‌ای که قصد سرمایه‌­گذاری در صنعت خودرو و استفاده از سود حاصل از واردات در این حوزه را داشته باشد، علاوه بر اینکه در ارزیابی صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای امتیاز بیشتری اخذ می‌کند، سود در نظر گرفته شده برای ایشان نیز قابل افزایش متناسب با میزان سرمایه­‌گذاری خواهد بود.گفتنی است هیچ یک از واردکنندگان الزامی بر انتقال فناوری ندارند، جزئیات این موضوع و نحوه ارزیابی و امتیازدهی به درخواست واردکنندگان در دستورالعمل ضوابط فنی ارائه خواهد شد.

در این دستورالعمل، واردات خودروهای اقتصادی و خودروهای کم‌مصرف (با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر) با کیفیت و همچنین نحوه و ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش، هر کدام امتیازهای بالاتری دارد.در مورد ارائه خدمات پس از فروش، شرکت­‌های واردکننده می‌­توانند با تعمیرگاه‌های مورد تایید شرکت‌های بازرسی استاندارد همکاری کنند؛ اما داشتن نمایندگی مرکزی ضروری است.

منبع: ایرنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین